قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصمیم دولت برای اصلاح نظام قیمتی نان خبرداد و گفت: اصلاح نظام قیمتی نان باید با نگاه به مصرف کنندگان انجام شود تا با اصلاح آن، اجازه شکل گیری به رانت و فساد در حوزه گندم، آرد و نان داده نشود.

مجتبی خسروتاج در گفتگو با مهر در خصوص اصلاح نظام قیمتی نان در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها گفت: به دلیل اینکه قیمت مصرف‌کننده گندم در تولید آرد و نان کشور تاثیرگذار است، بنابراین سیاستگذاری در بخش آرد، نان و گندم از ظرافت خاصی برخوردار است تا نان که یکی از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است، از قیمت گندم متاثر نشود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هم اکنون گزارشات متعددی از وجود فساد در یارانه گندم و تبدیل آن به آرد و نان، گزارشات متعددی در دست است و مشخص نیست آرد یارانه ای که در اختیار نانواها قرار دارد، آیا تماما تبدیل به نان می شود یا بخشی از آن تبدیل به نان‌های فانتزی و سایر انواع نان می شود.

وی تصریح کرد: در رابطه با مصرف آرد دولتی از سوی نانواها، گزارشات مثبتی در اختیار نیست و باید این موضوع سازماندهی شود و البته در این سازماندهی، باید نگاه مصرف کننده و نقش نان در سبد مصرفی مردم به خوبی دیده شود تا مصرف‌کنندگان متحمل فشار نشوند.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، ساماندهی گندم، آرد و نان در برنامه های دولت قرار دارد تا ضایعات نیز به حداقل برسد.

وی در خصوص بازرسی‌ از نانوایی ها خاطرنشان کرد: بازرسی از سوی شورای آرد و نان و سازمان حمایت صورت می گیرد، ولی به نظر می رسد که گیر کار گندم، آرد و نان با این مسائل حل نمی شود، بلکه باید نظام قیمتی نان اصلاح شود؛ البته به نحوی که مصرف کننده آسیب نبیند.

به اعتقاد خسروتاج، اصلاح نظام قیمتی نان یک نکته کلیدی است و باید به دقت بررسی کرد که کدام الگو می تواند به نحوی موثر باشد که با اصلاح نظام قیمتی نان، اجازه به شکل گیری این نوع رانت ها داده نشود.

وی اظهار داشت: باید راهکاری را انتخاب کرد که نیازی به این نوع نظارت‌ها نباشد و حقوق مصرف کننده نیز رعایت شود. این راهکار دارد و باید نهایی شود.

 

کد خبر 27723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =