۰ نفر
۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸

 مدیر کل تکثیر و پرورش آبزیان سازمان شیلات از تولید و پرورش 13 هزار تن میگو در سال جاری خبر داد.

امیدرضا اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: براساس گزارشات و ارزیابی‌های صورت گرفته از مزارع پرورشی استان‌های جنوبی کشور امسال حدود 13 هزار تن میگو تولید شد که عمده آن در استان بوشهر بود.

وی افزود: با توجه به قیمت مناسب میگو در بازراهای جهانی و کاهش تولید جهانی آن به دلیل درگیر‌شدن برخی از کشور‌های جنوب شرقی آسیا به بیماری، وضعیت بسیار خوبی برای پرورش‌دهندگان میگو در بازارهای داخلی و صادراتی قابل پیش‌بینی است.

مدیر کل تکثیر و پرورش آبزیان سازمان شیلات تصریح کرد: در حالی که بیماری میگو در برخی کشور‌های جنوب شرقی آسیا قوت گرفته امسال هیچ گزارشی از بیماری در استان‌های جنوبی ایران دریافت نشده و برنامه‌ریزی شده در استان سیستان‌وبلوچستان نیز در سال‌های آینده مانند استان خوزستان به گونه‌ای عمل کنیم تا بتوانیم تولید میگو را به حد مطلوب مورد نظر برسانیم چراکه در استان خوزستان هم تا سه سال پیش بیماری لکه سفید میگو مشکلات عدیده‌ای برای پرورش‌دهندگان به وجود آورده بود که امسال مانند دو سال گذشته نه تنها توانستیم برای این مشکل کاری کنیم بلکه رکورد جدیدی در راندمان تولید میگو در این استان به ثبت رساندیم.

اصغری ادامه داد: وضعیت تولید میگو به گونه‌ای است که هر سال در کشور 20 تا 30 درصد رشد داریم و امسال نیز همین روند تکرار شد که با توجه به گسترش ارتباطات بین‌المللی ایران از زمان روی‌کار آمدن دولت یازدهم به نظر می‌رسد صادرات محصولات شیلاتی نیز رشد قابل توجهی داشته باشد.

هیچ مشکلی در آمار تولید میگو وجود ندارد

به گفته وی با توجه به کنترل هفتگی میزان تولید، وزن میگو، بهره‌وری در واحد سطح، میزان بازماندگی محصول رها‌ شده نسبت به بچه میگوی رها شده و دیگر معیارهای تولید، هیچ مشکلی در ارائه آمارهای تولید میگو وجود ندارد و هر کارشناس یا مدیر سابقی که مدعی مبهم بودن آمار تولید محصولات شیلاتی است باید بداند که میگو یکی از محصولات صادراتی است و با توجه به صادرات سالانه حدود 90 درصد آن نمی‌توان در اعلام آمار تولید این محصول دست برد.

مدیر کل تکثیر و پرورش آبزیان سازمان شیلات گفت: برداشت میگو هر ساله از اول تیر آغاز می‌شود و تا اوایل بهمن‌ ادامه دارد اما با توجه به این‌که به تازگی برداشت این محصول به پایان رسیده تاکنون حدود 70 درصد آن صادر شده است.

اصغری اعلام کرد: با توجه به هزینه‌هایی مانند خوراک، نهاده‌ها و دیگر هزینه‌های جانبی برای پرورش‌دهندگان میگو تولید هر کیلوگرم از این محصول حدود 9000 تومان تمام می‌شود.

به گفته وی حدود 20 درصد از پرورش‌دهندگان توانسته‌اند وزن محصول خود را حدود 20 گرم افزایش دهند و سود مناسبی از فروش محصولشان به دست آورند.

 

کد خبر 27732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =