مدیر کل دفتر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به جایگاه قابل توجه ایران در تولید گوشت مرغ در جهان و ظرفیت ایجاد شده گفت: در سال جاری حدود دو میلیون تن گوشت مرغ در کشور ایجاد شده در حالیکه با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در کشور توان تولید ایران یک میلیون تن بیشتر از تولید فعلی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا ترکاشوند به گزارش فائو در این زمینه اشاره و اظهار کرد: ایران در میان 10 کشور عمده تولید کننده گوشت مرغ جهان در رتبه هفتم قرار دارد درصورتیکه کشور ما در بحث صادرات گوشت مرغ جایگاه چندانی ندارد و از طرفی برزیل در رتبه اول صادرکنندگان گوشت مرغ در جهان قراردارد که حدود 28 درصد از تولید خود را به صادرات اختصاص داده است. همچنین برخی از کشورها مانند تایلند که در ردیف چهارم عمده کشورهای صادر کننده گوشت مرغ قرار دارند تا 36 درصد از تولید خود را به صادرات اختصاص داده است.

مدیر کل دفتر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به حضور 12 کشور عمده وارد کننده گوشت مرغ در منطقه خاورمیانه و کشورهای همسایه، از واردات سالانه حدود سه میلیون تن گوشت مرغ به این کشورها خبر داد.

ترکاشوند علت اصلی ناتوانی رقابت ایران در بازارهای صادراتی را بالا بودن قیمت تمام شده گوشت مرغ و نبود امکان تولید مرغ با ویژگی های صادراتی اعلام کرد.

وی پراکندگی فرآیند تولید در ساختار صنعت طیور و جزیره ای بودن واحدهای تولیدی را از علل ناکارآمدی کیفیت صادراتی مطابق سفارش مشتری عنوان و تصریح کرد: در این ساختار هزینه تولید به دلیل وجود گسترده عوامل واسطه ای و نامطلوب بودن ضرایب اقتصادی و شاخص تولید بسیار بالاست به همین خاطر قیمت تمام شده مرغ بالاتر از قیمت های جهانی است.

ترکاشوند یادآور شد: در حال حاضر قیمت مرغ صادراتی در منطقه حدود دو دلار است و ما در صورتی می توانیم در بازار منطقه حضور داشته باشیم که حداقل با همین قیمت مرغ را عرضه کنیم. علاوه بر این برنامه صادرات باید پشتوانه و تداوم داشته باشد که در ساختار پراکنده و جزیره‌ای امکان پذیر نیست.

وی وجود برند برای صادرات و کنترل کیفیت و نظارت های لازم را ضروری دانست و گفت: برندی می تواند در بازار مطرح شود که بتواند به صورت مداوم نیاز مشتری ها را تأمین نماید؛ در سیستم پراکنده تأمین الزامات مذکور بسیار مشکل و تقریباً غیر ممکن است و ما زمانی می توانیم در بازارهای صادراتی منطقه جایگاه مناسب داشته باشیم که سیستم و ساختار تولید را اصلاح کنیم.

او با تاکید بر لزوم استقرار سیستم تولید یکپارچه گفت: با توجه به تولید مستمر و بهره مندی از تکنولوژی مناسب، امکان تولید مرغ با سایزهای مختلف با توجه به تقاضای بازارهای هدف فراهم می شود و بدون شک قیمت تمام شده در این سیستم پائین تر از سیستم جزیره ای خواهد بود.

مدیر کل دفتر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با ابراز امیدواری از حضور ایران در بازارهای منطقه و مزیت نسبی تولیدات کشور، توسعه سیستم تولید یکپارچه گوشت مرغ را دستاوردی نوید بخش برای صنعت طیور کل کشور مورد تاکید قرار داد و پیش بینی کرد که با این فرآیند در آینده بخش قابل توجهی از نیازهای منطقه توسط تولیدکنندگان ایرانی تامین شود.

وی افزود: در 10 ماهه امسال حدود 32 هزار تن گوشت مرغ و قطعات خوراکی صادر شده که عمدتا توسط تولیدکنندگان زنجیره ای و با تائید دفتر امور طیور صورت گرفته است.

 

کد خبر 27782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =