«کشاورزی نقش بنیادی در تأمین اساسی‌ترین نیازهای زندگی مردم دارد.»

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر امروز در دیدار با اعضای شورای مرکزی خانه کشاورز، کشاورزی و تولیدات آن را دارای نقش بنیادی در تأمین اساسی‌ترین نیازهای زندگی مردم و تداوم حیات انسان ها دانست و گفت: نه تنها در ایران، بلکه در همه کشورهای رو به رشد و توسعه نیز، کشاورزی در تحکیم پایه‌های اقتصادی، نقش اساسی ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) و به نقل از دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، در این دیدار وی با تاکید بر آب، این مایع حیات در زندگی و ضرورت فراهم سازی بستر مناسب و جهت دهی فعالیت‌های تحقیقات نوآورانه محققان در راستای حل مشکلات بخش کشاورزی و کاربری فناوری‌های نوین بویژه در زمینه حفظ منابع آب، با اظهار تأسف از مسکوت ماندن طرح بزرگ کانال سراسری آب از آستارا تا گنبد که بتواند سه میلیارد متر آب در صرفه جویی کند و سه استان را از سیلف و کم آبی برای همیشه بیمه نماید و گفت: در سراسر کشور، بخش اعظمی از برکات آسمانی یعنی حدود 3/ 4 آن یا تبخیر شده و یا با ورود به نمک زارها و دریاهای کشور از حیز انتقاع بیرون می رود. در وضع حاضر نیز استفاده از توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی مناطق با اتخاذ سیاست‌های صحیح امکان‌پذیر است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پایین بودن سهم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در مقایسه با سایر بخش‌ها، گفت: کشور ایران با آب و هوای مناسب، مستعد کاشت و برداشت برگ چای مناسب متناسب با ذائقه ایرانی است که باید این بخش جدّی‌تر گرفته شود. ایشان افزود: معتقدم چایکاران ایرانی باید با استفاده از توانمندی های خود و بهره‌برداری از صنایع تکمیلی و فناوری های نوین، کیفیت محصولات خود را ارتقاء دهند.

علی اکبر هاشمی رفسنجانی، در حال حاضر، تأمین آب را از ضروری ترین موانع صنعت کشاورزی دانست و افزود: در دوران پس از دفاع مقدس، توسعه کشاورزی از اولویت های اصلی قرار گرفت و آن زمان نیز مشکل تأمین آب از دغدغه‌های جدی دولت بود که در آن زمان راهکارهای مناسبی از جمله سد‌سازی و طرح‌های آبیاری ‌های قطره‌ای و تحت فشار و آب خیزداری و آبخوان داری اجرا شد.

وی تأکید کرد: از مهم ترین اقداماتی که امروز نیز می‌توان با سرمایه گذاری اندک در هرمنطقه‌ای انجام داد، طرح آبخوان‌داری است.

هاشمی رفسنجانی مبنای ورود بخش خصوصی به صنعت کشاورزی را اصلاح اصل 44 قانون اساسی دانست و بیان کرد: در مجمع تشخیص مصلحت نظام، این قانون را تصویب و با تایید رهبری در برنامه چهارم گنجاندیم تا با استفاده از آن زمینه ورود هرچه بهتر بخش خصوصی به کشاورزی و صنعت و امور مهم دیگر را فراهم کنیم که در صورت اجرای صحیح می‌توانست تأثیر مثبتی در روند کاهش تصدی‌گری، اجرایی و مدیریتی دولت در بخش کشاورزی را به همراه داشته و زمینه یکپارچه‌سازی واحدهای خرد کشاورزی و استفاده از سرمایه‌های کوچک در بخش کشاورزی را فراهم کند که متأسفانه انجام نشد.

وی در پایان افزود: دنیا عرصه تعاملات بین‌المللی است و جمهوری اسلامی ایران دارای منطق و مواضع روشن است و اکنون که گام های اولیه‌ برای کاهش تحریم‌ها در دولت جدید برداشته شده است با هیات های اقتصادی کشورهای مختلف برای مشارکت و سرمایه گذاری در ایران و گسترش همکاری‌ها به دلیل موقعیت خاص و چهار فصل بودن که از شرایط ویژةی کشورمان است، داوطلب شده‌اند.

در ابتدای این دیدار عیسی کلانتری، در گزارشی موضوع مهم تامین آب را مطرح کرد و در ادامه،  هوسمی، احمد زارعی، محمدتقی محمدی، سوزن چی، سلطانی، نوربخش و خانم رحمانیان از اعضای شورای مرکزی خانه کشاورز هر یک بطور جداگانه در سخنانی به مشکلات و دغدغه‌های کشاورزان، دامداران و باغداران سراسر ایران اشاره کرده و خواستار توجه ویژه به کشاورزی و کشاورزان از سوی همه مسئولان شدند.

کد خبر 27812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =