رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان گفت: ضایعات بخش کشاورزی حدود 20 درصد است که می‌توان با توجه به سرمایه‌گذاری دولت این پسماندها را به خوراک دام و طیور تبدیل و از واردات بخش اعظمی از این نهاده‌ها و خارج شدن ارز جلوگیری کرد.

مجید موافق قدیری در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهارکرد: سالانه حدود هفت میلیون تن مواد اولیه به کشور وارد می‌شود اما اگر دولت اعتبار کافی در اختیار این انجمن قرار دهد می‌توان با استفاده از پسماندهای کشاورزی 12 میلیون تن خوراک دام تولید کرد و واردات غله را به حداقل رساند.

وی افزود: بیشترین ارز بابت واردات محصولاتی مانند ذرت، کنجاله سویا و ... از کشور خارج کشور می‌شود این در حالی است که با استفاده از ضایعات بخش کشاورزی که به طور میانگین به حدود 20 درصد می‌رسد می‌توان ارزش افزوده بالایی را ناشی از تبدیل این ضایعات به خوراک دام ایجاد کرد.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: با اجرای قانون انتزاع وظایف بازرگانی بخش کشاورزی یا همان قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی، متولی زنجیره تامین پروتئین در کشور واحد می‌شود و از آنجاکه تاکنون مجوز تاسیس و پروانه بهره‌برداری در صنعت خوراک توسط دو وزارتخانه جهادکشاورزی و تجارت صادر می‌شد براساس این قانون وظایفی همچون صدور مجوز فعالیت و تاسیس انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر خواهد شد.

موافق قدیری ادامه داد: اجرای قانون انتزاع باعث می‌شود متولی صنعت خوراک دام و در واقع زنجیره تامین پروتئین در کشور در یک وزارتخانه متمرکز شود و این صنعت نیز از نظر کیفیت، کمیت و قیمت تمام شده در شرایط بهتری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه صنعت خوراک دام مهمترین و تاثیرگذارترین بخش در زنجیره تولید محصولات پروتئینی است، افزود: 70 درصد هزینه تولید مرغ و تخم‌مرغ خوراک آن است و اگر قیمت خوراک دام به درستی مدیریت شود قیمت این محصولات نیز قابل کنترل خواهد بود.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان با اشاره به وجود 515 کارخانه خوراک دام در کشور گفت: ظرفیت اسمی کارخانه‌های تولیدی در این حوزه به حدود 13 میلیون تن می‌رسد ضمن اینکه بیش از 50 نوع محصول مورد نیاز طیور، آبزیان و دام در کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود.

موافق قدیری با اشاره به اینکه در کارخانه‌های صنعت خوراک دام کشور از پنج تا 400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ثبت شده است، اظهار کرد: گردش مالی این صنعت در کشور سالانه به 11 میلیارد دلار می‌رسد.

وی با اشاره به تولید سالانه حدود 200 هزار تن کنسانتره آبزیان در واحدهای تولیدی داخل گفت: از این مقدار حدود 70 تا 80 هزار تن نیز به خارج از کشور صادر می‌شود.

کد خبر 27830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =