سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: مرغداران اکنون مجبورند که مایحتاج خود را با نرخ ارز آزاد وارد کنند و همین مساله باعث افزایش 30 درصدی هزینه آنها شده است.

عباس پاپی‌زاده بالگان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت اظهار داشت: افزایش نرخ تخم مرغ دلایل بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به حمایت ضعیف دولت از صنعت طیور و واردات کنجاله سویا با ارز آزاد اشاره کرد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی افزود: کنجاله سویا و خوراک مرغ در گذشته با ارز مبادله‌ای وارد می‌شد ، اما متاسفانه از چندی پیش مرغداران مجبور به تهیه خوراک طیور با ارز آزاد شدند که این موضوع باعث افزایش 30 درصدی هزینه مرغداران شده و طبیعی است که موج این گرانی به محصول نهایی که مرغ و تخم مرغ است منتقل شود.

وی بیان داشت: با این شرایط انتظار از دولت این است که چارچوب منظمی برای مرغداران ترتیب دهد، چرا که اکنون مرغداران مایحتاج خود را در برخی موارد با ارز مبادله ای و برخی مواقع با نرخ آزاد وارد می کنند و این موضوع باعث سر در گمی فعالین بخش شده است.

وی همچنین با انتقاد از اینکه نرخ‌گذاری برای مرغ و تخم مرغ آزاد اعلام نمی‌شود تصریح کرد: اگر نرخ‌گذاری این محصولات آزاد شود قاعدتا رقابت شکل خواهد گرفت، البته در کنار آن باید نوع ارز تخصیص یافته به صنعت طیور هم مشخص شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس همچنین در رابطه با میزان تولید تخم مرغ و دلایل کمبود آن در سبد های کالا گفت: ما از لحاظ تامین تخم مرغ نباید کمبودی داشته باشیم چراکه در زمینه تولید آن تقریبا خودکفا هستیم، اما در رابطه با دلایل نبود این محصول در سبد کالا اطلاعی ندارم.

کد خبر 27955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =