قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی از ممنوعیت واردات میوه و برخورد با متخلفان خبر داد و گفت: با تشریح وظایف بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تنظیم بازار شب عید برعهده این وزارتخانه است و دیگر دستگاه‌ها فقط به این وزارتخانه کمک می‌کنند.

خلیل آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: بر اساس ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی از سوی دولت به وزارت جهاد کشاورزی و تشریح وظایف بازرگانی این وزارتخانه از سوی معاون اول رییس‌جمهور، وزارت جهاد کشاورزی موظف است بازار شب عید را تنظیم و کنترل کند که البته با توجه به این‌که دیگر دستگاه از جمله وزارت تجارت از ابتدای سال و سال‌های گذشته در تنظیم بازار محصولات کشاورزی دخیل بوده و اختیاراتی برعهده داشته‌اند از آنها کمک گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار شب عید و اجرای درست و صحیح وظایف بازرگانی محول شده بخش کشاورزی، از همه تولید‌کنندگان، تعاونی و تشکل‌های بخش خصوصی استمداد می‌طلبد و از آنها حمایت می‌کند تا بتوانیم بازار شب عید امسال را به گونه‌ای حمایت کنیم که کمبودهای کاذب به وجود نیاید و تولید‌کنندگان یا مردم متضرر نشوند.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی افزود: وزارت جهاد کشاورزی براساس قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی موظف به اجرای درست وظایف بازرگانی این بخش از جمله تنظیم بازار شب عید است، اما اگر این وزارتخانه از دیگر دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی برای اجرای صحیح‌تر و بهتر قانون کمک بگیرد، موازی‌کاری در انجام یک وظیفه به وجود نیامده و در واقع آشپز دوتا نمی‌شود.

ممنوعیت واردات و برخورد با وارد‌کنندگان متخلف

آقایی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی تا پیش از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی تنها می‌توانست مجوز برای واردات یا صادرات محصولات کشاورزی صادر کند، اما تنظیم‌کننده اصلی تجارت محصولات کشاورزی اعم از صادرات و واردات، وزارت تجارت بود.

به گفته وی پس از تشریح وظایف بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی متولی تولید و بازار محصولات کشاورزی است و اجازه واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی را نمی‌دهد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: با توجه به تولید مناسب میوه، کافی‌بودن برای نیاز داخلی و حتی وجود پتانسیل برای صادرات این محصولات، واردات میوه ممنوع است و وزارت جهاد کشاورزی اجازه واردات آن را نمی‌دهد، اما اگر برخی متخلفان اقدام به واردات میوه از مبادی غیررسمی و غیرقانونی کنند این وزارتخانه به کمک دستگاه‌های متولی و ذیصلاح با آنها به شدت برخورد می‌کند، چرا که منافع تولید‌کنندگان و مردم مهم‌تر از منافع عده‌ای سودجو است.

تعرفه‌گذاری واردات در راستای حمایت از تولید

آقایی گفت: اگر تولید محصولی در کشور کافی نباشد، وزارت جهاد کشاورزی تعرفه واردات آن را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که قیمت آن محصول با قیمت محصول تولید شده در داخل تفاوت چندانی نداشته باشد و مردم به سمت کالای خارجی گرایش پیدا نکنند، چرا که حمایت از تولید‌کننده در اولویت وزارت جهاد کشاورزی است.

تعیین قیمت خرید تضمینی و حمایت از بازار رقابتی

وی تصریح کرد: یکی‌دیگر از وظایف وزارت جهاد کشاورزی این است که باید قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را که مجلس براساس قانون به آن محول کرده است، مشخص کند تا در صورت کاهش قیمت آن محصولات از حد معمول، محصول تولید‌شده را از کشاورزان خریداری کنند تا آنها متضرر نشوند اما در عین حال تنظیم قیمت محصولات کشاورزی در بازار به گونه‌ای مدیریت می‌شود تا عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت باشد.

کد خبر 27969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =