استقرار نظام انبارداری محصولات کشاورزی و سامانه صدور قبض انبار برای معاملات این دسته از کالا ها و ارائه روش قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی از جمله اقداماتی است که با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی در چهارچوب الزامات ماده 33 قانون افزایش بهره وری انجام شده که در سال آینده عملیاتی می شود.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرعامل بورس کالای ایران در نشست خبری در جزیره کیش با اعلام این مطلب در پاسخ به سوال یک خبرنگار، گفت: بورس کالای ایران آمادگی‌های لازم برای مواجه با فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را دارد، اما باید اذعان داشت که خود دولت نیز هنوز به ابعاد مختلف هدفمندی یارانه‌ها اشراف ندارد.

حسین پناهیان در ادامه افزود: ماهیت کارکرد بورس کالا مشوقی بوده و الزامی برای عرضه برخی محصولات مانند محصولات کشاورزی وجود ندارد، بلکه شرایطی ایجاد شده تا فعالان بخش خود برای ورود به بورس کالا احساس نیاز کنند؛ به همین منظور در سال آینده، سمیناری در بخش کشاورزی برگزار می‌شود تا ذی‌نفعان ما را بشناسند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا مبنی بر اینکه با توجه به عملکرد ضعیف معاملات بازار محصولات کشاورزی برنامه‌ای برای بهبود عملکرد این محصولات در سال آینده دارید، خاطرنشان کرد: استقرار نظام انبارداری محصولات کشاورزی و سامانه صدور قبض انبار برای معاملات این دسته از کالا ها و ارائه روش قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی از جمله اقداماتی است که با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی در چهارچوب الزامات ماده 33 قانون افزایش بهره وری انجام شده که در سال آینده عملیاتی می شود.

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به اینکه تعامل بیشتر با ذی‌نفعان بخش کشاورزی را در دستور کار برای سال آینده داریم، ادامه داد: در این ارتباط جلسات متعددی با مسئولان وزارت‌ جهادکشاورزی، تولییدکنندگان،تشکل‌ها، خانه‌کشاورز وشرکت‌های سهامی زراعی برگزار شده است.

پناهیان با اشاره به تعاملات انجام شده با وزارت جهادکشاورزی ، اظهار امیدواری کرد که در سال آینده، در زمینه شش قلم کالای پذیرفته‌شده، شاهد رونق بیشتری در معاملات بخش کشاورزی باشیم.

وی تصریح کرد: جو، گندم، ذرت، کنجاله سویا، پیاز و سیب‌زمینی کالاهایی هستند که در بودجه سال 93 به‌عنوان قیمت تضمینی طی تعاملات با جهادکشاورزی مشخص شده که بر اساس آن، مقدمه‌ای برای اصلاح ساختار سنتی کشاورزی و ارتقاء عملکرد و کارایی این بخش است.

مدیرعامل بورس کالا در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایانا، که بسیاری از تولیدکنندگان از عرضه محصولات کشاورزی به‌صورت دسته دوم در بورس کالا گلایه دارند، شما برنامه‌ای برای افزایش انگیزه ورود مستقیم عوامل تولید به بورس کالا دارید، یادآور شد: دست دوم از لحاظ ما معنایی ندارد و هر شخصی که عرضه‌کننده کالا با داشتن شرایط پذیرش باشد، می‌تواند محصول خود را در بورس کالا عرضه کند.

پناهیان تأکید کرد: این عرضه‌کننده می‌تواند تعاونی، شرکت یا کشاورز باشد، اما از لحاظ ما تفاوتی میان عرضه‌کنندگان نیست.

کد خبر 28038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =