سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا، گفت: این بازار از سال آینده براساس ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی مسئول خرید تضمینی سیب زمینی، پیاز، جو، کنجاله، ذرت، سویا و کلزا و جایگزین دولت خواهد شد.

علی پناهی در گفت وگو باخبرنگار ایرنا، با بیان آنکه البته خرید تضمینی این محصولات از استان های منتخب انجام می شود، افزود: برهمین اساس قرار است پیاز از استان اصفهان، سیب زمینی از استان همدان، جو از استان تهران ، ذرت از خوزستان و فارس، کلزا از استان مازندران و سویا از استان گلستان خریداری شود.

وی اظهار داشت: بتدریج تعداد محصولات و استان ها برای خرید تضمینی توسط بورس کالا اضافه می شود.

به گفته وی، قرار است از اواخر فرودین ماه سال آتی این روش برای کلزا نیز اجرا شود.

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا اظهار داشت: مکانیزم اجرای این امر در قالب قبض انبار است به نحوی که انبارها توسط بورس کالا پذیرش و در زمان مراجعه کشاورز از طریق سیستم اتوماسیون و سامانه برای آنها قبض صادر می شود.

پناهی ادامه داد: عرضه ها نیز براساس همان قبض در بورس کالا به صورت مستقیم انجام می شود.

وی با بیان آنکه، حداقل عرضه محصولات کشاورزی پنج تن است، افزود: اگر کشاورزی دارای محصولی کمتر از این میزان باشد با مدیریت انبار، محصولات تجمیع و عرضه می شود.

وی این طرح را در راستای توسعه رینگ کشاورزی و توسعه بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: برهمین اساس دسترسی کشاورزان به بورس میسر می شود.

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا، ادامه داد: البته قرار است در آینده از شعب بانک کشاورزی نیز استفاده شود ولی از این شعب می توان به صورت تالار کارگزاران بورس کالا نیز بهره گیری کرد.

 

کد خبر 28060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =