زهرا گیو: کالاهای چینی درجه چندم به نام کالای ایرانی را صادر شده و باعث بدبینی خریداران به کالاهای ایرانی شده اند و سهم بازار ایران را به خطر انداخته اند.
در جلسه مشترک معاونت وزارت صنعت و انجمن ماشین سازان صنایع غذایی که با حضور  آقایان نائلی، طریقت، قهرمانی، خزائی، حکمایی، عباسی، میر بابا و شکرکن از انجمن و اقایان صالحی نیا، فروتنی و بهشتی پور از وزارت صنعت،معدن و تجارت برگزار شد در ابتدا مهندس صالحی نیا ضمن بیان  توضیحاتی راجع به حل بخشی از مشکلات اقتصادی پس از توافق ژنو به مواردی که به تازگی رفع تحریم شده از جمله رفع تحریم خرید نفت هفت کشورچین، هند، ترکیه، تایوان، ژاپن، کره جنوبی وسنگال ؛امکان نقل و انتقالات مالی در مبادلات بازرگانی اگر از طریق کشورهای فوق باشد و توسط بانک‌های کشاورزی، مسکن و بانک پاسارگاد، بانک پارسیان، بانک اقتصاد نوین، بانک کارآفرین، بانک سامان و بانک سرمایه، لغو تحریم صادرات پتروشیمی و امکان انتقال ارز حاصل از فروش به داخل،رفع محدودیت‌های بیمه برای حمل و نقل،افزایش سقف انتقالات ارزی بدون طی مراحل پیچیده تا سقف 000/100  یورو اشاره کرد .
در ادامه مهندس نائلی اظهار داشت که گشایش اعتبار اسنادی ( L/C ) باعث افزایش قدرت چانه زنی شرکت‌های ایرانی برای تهیه مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز می‌شود در مواردی ورق استیل را که هر کیلو$ 2.8 می‌باشد را به اجبار $ 3.2 خریداری کرده اند.
وی اظهار امیدواری کرد که در مراحل بعدی  رفع تحریم‌ها امکان گشایش اعتبار اسنادی ( L/C ) که بسیاری از مشکلات مراودات بازرگانی را حل می‌کند نیز مد نظر باشد.
در ادامه این جلسه نایلی دررابطه با موارد مطروحه با ذکر این مسئله که با توجه به کم شدن قدرت خرید مردم ظرفیت تولید کارخانجات مواد غذایی کم شده تصریح کرد : این کمبود به کالاهای اساسی مثل شیر نیز ارتباط پیدا کرده و تولید این محصول اساسی نیز کاهش یافته است و همچنین با توجه به اینکه ظرفیت نصب شده کارخانجات صنایع غذایی بیش از ظرفیت مورد نیاز داخل کشور می‌باشد صادرات کالا می‌تواند نقش موثری در پویایی این صنعت داشته باشد.
نایلی ادامه داد :ماشین سازان صنایع غذایی و بصورت خاص اعضاء انجمن تلاش وافری در جهت صادرات ماشین الات به بازارهای کشور‌های  منطقه انجام داده و موفق عمل کرده و سهم مناسبی از این بازار را در اختیار گرفته اند و در رقابت با تولید کنندگان سایر کشورهای رقیب مانند ترکیه این سهم را با چنگ و دندان حفظ کرده اند، ولی متاسفانه به دلیل مشکلات موجود و نبودن روش‌های متعارف بازرگانی مانند L/C  دلال‌ها و فرصت‌طلب‌های منفعت طلب وارد شده و با ارتباط‌هایی که با خریداران برقرار کرده اند باعث اختلال عمده در این راستا شده اند و چون شرکت‌های صاحب محصولات با کیفیت حاضر به پرداخت در صد‌های اضافی به دلال‌ها نیستند محصولات بی کیفییت و در بعضی موارد کالاهای چینی درجه چندم به نام کالای ایرانی را صادر شده و باعث بدبینی خریداران به کالاهای ایرانی شده اند و سهم بازار ایران را به خطر انداخته اند.
وی ادامه داد:انجمن ماشین سازان صنایع غذایی ایران برای حفظ بازار و اعتبار کالای ایرانی تلاش مستمری را آغاز کرده و در جهت بهبود کیفی و بهداشتی ماشین الات صنایع غذایی استاندارد‌های معتبر اروپایی را تهیه و نسبت به ترجمه آنها برای انتقال به اعضاء مبادرت کرده و با سازمان استاندارد ایران مذاکراتی برای اجباری کردن بعضی از استاندارد‌های عمومی بهداشتی ماشین الات صنایع غذایی داشته است.
وی افزود: همچنین با اتاق بازرگانی ایران و عراق مذاکراتی داشته که در صورتی که این انجمن مشاور خریداران عراقی قرار بگیرد کالای مورد تایید خود را گارانتی می‌کند.
نائلی درخواست کرد که برای جلوگیری از صادرات ماشین الات بی کیفیت به بازار کشورهای منطقه تعاملی بین سازمان استاندارد ایران و انجمن ماشین سازان صنایع غدایی ایران ایجاد شود تا ابتدا تعدادی از استاندارد‌های قابل قبول بعنوان شاخص برای ممیزی ماشین الات صنایع غذایی مورد توافق قرارگیرد و با توجه به پروسه طولانی تدوین استاندارد‌های ملی ابتدا با کمک انجمن این ممیزی با توجه به شاخص‌های مورد قبول انجام گردد تا تدوین استانداردها صورت بگیرد.
وی هم چنین اظهار داشت که در کشوری چون آلمان انجمن ماشین سازان متولی این نظارت‌ها است.
در ادامه جلسه صالحی نیا با توجه به اینکه بحث تدوین استاندارد‌های بهداشتی برای ماشین الات صنایع غدایی که هم باعث بالا رفتن کیفیت محصولات برای بازارهای داخلی و خارجی می‌شود و نیز باعث حفظ وجه کالاهای صادراتی ایرانی می‌شود از مهندس فروتنی و بهشتی پور درخواست کرد که اقدامات لازمه را برای برگزاری جلسه انجمن و سازمان استاندارد  برای یافتن راهکار مناسب انجام دهد.
صالحی نیا در ادامه اشاره کرد :پروژه‌های صنعتی با سرمایه ملی تهیه می‌شود، ساختمان کارخانه، تاسیسات و ماشین الات تهیه می‌شوند و در صورتی که ماشین الات قادر به تولید محصول با کیفییت و ظرفیت مناسب نباشند در این صورت این سرمایه ملی است که هدر رفته است
وی تصریح کرد در بخش ماشین آلات صنایع غذایی انجمن اعلام آمادگی می‌کند که به عنوان مشاور بانک‌های عامل پرداخت کننده تسهیلات به خریداران داخلی عمل کند و در خواست شد که در این راستا با توجه به موارد متعدد شکایات اعلام شده به دفتر انجمن از خریداران، که ماشین الات متناسب با هزینه وقرارداد خود را دریافت کرده اند، مشاوره با انجمن در بخش ماشین الات صنایع غذایی به بانکها توصیه شودو البته این مشاوره با قصد محدود کردن نخواهد بود.
صالحی نیا نیز موافقت کرد که این توصیه جهت صرفه و صلاح بانک و رعایت شرایط مشتری به بانک صنعت و معدن انجام شود و در صورتیکه جریان امور به نحو مطلوب پیش رفت  به سایر بانک‌ها نیز توصیه شود.
همچنین در این جلسه در خواست شد جهت بهبود شرایط و نمایش ماشین الات با کیفییت بالاتر در بخش ماشین الات صنایع غذایی در نمایشگاه اگروفود مشاوره و هماهنگی با انجمن صورت پذیرد .
صالحی نیا اظهار داشت که امکان هماهنگی و مشاوره وجود دارد و موافق است که این هماهنگی با انجمن در بخش ماشین الات صنایع غذایی داخلی با انجمن صورت پذیرد تا کالاهای با کیفیت بالاتر در نمایشگاه عرضه شود و جلوی عرضه ماشین الات چینی به نام ایرانی گرفته شود.
عنوان گردید که در رتبه بندی گرید EPC در بخش صنعت و معدن حداقل میزان قرارداد برای رتبه بندی 250 میلیارد ریال می‌باشد که میزان بالایی در صنایع غدایی می‌باشد و بیشتر در صنایع سنگین کارکرد دارد، لذا برای حل این مشکل با سازمان مدیریت صنعتی ایران که متولی گرید بندی از طرف وزارت صنایع می‌باشد مذاکرات اولیه انجام گردیده تا امکان تغییر شرایط متناسب با این صنعت فراهم گردد.
صالحی نیا موافقت خود را با این امر اعلام کرد و از آقایان فروتنی و بهشتی پور خواست که درخواست انجمن را به سازمان مدیریت صنعتی اعلام کنند.
در ادامه جلسه فروتنی و بهشتی پور مواردی را در رابطه با قانون حداکثری و نیز اعلام اطلاعات دقیق تر محصولات اعضاء انجمن جهت درج در سایت وزارت خانه برای جلوگیری از واردات محصولات مشابه عنوان کردند.

کد خبر 28071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =