عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به این که کمیته تخصصی اقتصاد مقاومتی متشکل از 5 نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی، نمایندگان مرکز پژوهش‌های اسلامی و مشاوران کمیسیون تشکیل شد گفت: اعضای این کمیته باید راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی را بررسی و تدوین کند.

«حسین نیاز آذری» در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با اشاره به جلسه این کمیسیون اظهار داشت: 7 بند از بیانیه 24 ماده ای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی به این کمیسیون مربوط می شود.

وی با اشاره به این که در جلسه امروز کمیسیون کشاورزی کمیته تخصصی اقتصاد مقاومتی تشکیل شود گفت: هیات رییسه مجلس در جلسه ای با روسای کمیسیون های 13 گانه مجلس به اعضای این کمیسیون ها ماموریت داده تا راهکارهای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی را در حوزه کاری خود تدوین کنند.

وی ادامه داد: در همین راستا و به منظور شناسایی و تدوین راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی، یک کمیته ویژه اقتصاد مقاومتی در کمیسیون کشاورزی مجلس تشکیل شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: کمیته تخصصی اقتصاد مقاومتی متشکل از 5 نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی، نمایندگان مرکز پژوهش‌های اسلامی و مشاوران کمیسیون تشکیل شد و آنان باید راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی را بررسی و تدوین کنند.

وی تاکید کرد: بعد از شناسایی و تدوین راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی توسط کمیته تخصصی ، این راهکارها به هیات رییسه مجلس تقدیم خواهد شد.

کد خبر 28087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دکتر علی جعفری مفیدآبادی ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    برای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی در استان گلستان چه باید کرد و چگونه باید کشاورزی استان را از وضعیت معیشتی فعلی به سمت کشاورزی اقتصادی ببریم ؟ کشاورزی استان نیازمند به اتخاذ تصمیمات ساختاری برای افزایش ضریب بهره وری از زمین و نهاده ها دارد. یکی از راه های افزایش بهره وری تشکیل شرکتهای زراعی است که از روشهای موفق استفاده از زمین (Land use system) بشمار می آید متاسفانه در استان از بدو انقلاب به بعد معطل مانده است. رویکرد جدید در اصلاح ساختار کشاورزی استان گلستان ایجاد شرکتهای زراعی در سطح 1 الی 2 در صد از اراضی استان گلستان بصورت واحدهای 100،200 الی 500 هکتاری است که در قالب اراضی یکپارچه بر اساس اسناد بالا دستی (مصوب مجلس و دولت). ، با تمام زیر ساختهای فنی و اصولی تشکیل خواهد شد و پس از رسیدن به بهره برداری سهام آنها به مردم منطقه واگذار خواهد شد. این شرکتها علاوه بر افزایش ضریب بهره وری و ایجاد اشتغال و جذب فارغ التحصیلان این بخش و مصرف مناسب نهاده فرصت ساماندهی سایر اراضی را بدنبال خواهد داشت. مجلس و دولت محترم قانون یک پارچه سازی اراضی را وضع کرده است و منتظر برنامه اجرایی از سوی نهاد های مسئول هستیم. این سیستم کشاورزی در خیلی از کشورها بخصوص با راه اندازی شرکتهای کشت و صنعت در داخل این شرکتها ، عملکرد سیار موفق داشته و دارند. وضعیت رو به رشد خرده مالکی در استان علیرغم دو مصوبه قانونی یکپارچه سازی اراضی از سوی دولت و مجلس سالها است که منتظر تدوین برنامه عملیاتی است. روند فعلی بهره وری از زمین (منظور خرده مالکی رو به رشد) علاوه بر معضلات و مشکلات فراوان (رقابت در استفاده از منابع آب زیر زمینی و بحران آّ ب در استان، وافزایش مصرف سموم و و عدم بکار گیری روشهای فنی و مکانیزاسیون) در کشاورزی استان ،کار را بجایی رسانده است که مجبور است حتی سالیانه بودجه قابل توجه ای را برای توسعه مزارع بین جاده ای صرف نماید که علاوه بر صرف بودجه، سطح قابل توجهی از اراضی از زیر کشت خارج می کند. برنامه پیشنهادی فوق برای شروع یک اقدام عملی در سال اقتصاد مقاومتی قبلا به مسئولین استان گلستان (معاونت برنامه ریزی استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز ) ارسال شد . در صورت نیز به ارسال برنامه عملیاتی ، امکان ارسال اطلاعات بیشتر از تجارب سایر کشورها وجود دارد. دکتر علی جعفری مفیدآبادی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان 09123706442