رییس اتاق ایران گفت: مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب از سال جدید در اتاق ایران آغاز به کار می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، غلامحسین شافعی در اولین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های کشاورزی و منابع طبیعی اتاق‌های سراسر کشور با اعلام این خبر گفت: نگاه محرومیت‌زدایی در بخش کشاورزی طی سال‌های اخیر محرومیت این بخش را چندین برابر کرده و کشاورزی کشور را از توانمندی‌های موجود هم دور کرده است.

رییس اتاق ایران افزود: باید کشاورزی گذشته ارزیابی و عارضه‌یابی شود و تصمیم‌گیری متفاوت از گذشته در این بخش صورت گیرد.

به گفته وی، در حال حاضر در بسیاری از روستاهای کشور به جای تولید، مصرف‌کننده محصولات شهری هستند و نیازهای اصلی‌شان را از تولید خود تأمین نمی‌کنند.

وی در ادامه به نظر یک گروه هلندی از بخش کشاورزی کشور پرداخت و گفت: این گروه معتقد بودند کشاورزی ایران به دلیل ظرفیت‌های فراوان شیر خفته‌ای است اما این شیر مریض است و سیاست‌های نادرست هم باعث به اغما رفتن آن شده است.

وی ادامه داد: طی 15 سال گذشته هم در اتاق ایران کار خاصی برای کشاورزی کشور انجام نشده است.

شافعی تصریح کرد: در سال‌های گذشته حتی بخش کشاورزی سخنگوی غرایی در اتاق ایران و بخش خصوصی نداشته و شاید دلیل ضعف آن نیز همین بوده است.

رییس اتاق ایران گفت: دفتر کشاورزی در تمام اتاق‌ها ایجاد شده و از سال 93 مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب هم در اتاق ایران آغاز به کار می‌کند.

وی دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را کم بودن جاذبه‌های سرمایه‌گذاری برای این بخش عنوان کرد و گفت: طی سال‌های گذشته با وجود منابع افسانه‌ای در کشور صدها قدم به عقب برگشته‌ایم. خلاء موجود در بخش کشاورزی سرمایه نیست بلکه برنامه و انجام کار اقتصادی است.

وی ادامه داد: در صورتی که راهبرد مشخصی در این بخش تعریف نشود به مشکلات گذشته مبتلا می‌شویم. کشاورزان کشور اکنون زحمت بیشتری می‌کشند،اما نتیجه کمتری می‌گیرند و این مسئله باید با مدیریت مسئولان برطرف شود.

رییس اتاق ایران تصریح کرد: بحران آب در کشور هم جدی است و در آینده علاوه بر مشکل تأمین آب کشاورزی در آب شرب هم مشکل جدی خواهد بود.

 

کد خبر 28099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =