عملکرد 5 شرکت صنایع لبنی و تنها شرکت دامپروری موجود در بورس، از سود بیشتر تنها شرکت دامپروری بورس در قیاس با شرکت های لبنی فعال در بورس حکایت دارد.


در حالی عملکرد 5 شرکت صنایع لبنی و تنها شرکت دامپروری موجود در بورس اوراق بهادار تهران، طی شش ماه نخست سال جاری منتشر شد که این گزارش حاکی از سود ضعیف صنایع لبنی در قیاس با سایر صنایع حتی تنها دامداری موجود در بورس اوراق بهادار تهران است.

نایب‌رییس انجمن صنایع لبنی ایران در پی تماس خبرنگار ما پیرامون دلایل این موضوع می‌گوید: بر خلاف تصور عموم مردم و نوع اطلاع رسانی هایی که صورت گرفته، سود صنایع لبنی فعال در بورس اوراق بهادار تهران از عملکرد و سود خالص تنها شرکت دامپروری فعال در بورس کالای ایران (مگسال) پایین‌تر است.

محمد فربد افزود: در مقابل هر کارخانه لبنی، تعداد زیادی دامدار وجود دارد که همین امر باعث لابی قوی‌تر دامداران برخی مسئولان و نادیده گرفتن منافع صنایع لبنی دارای برندهای معتبر که سرمایه‌گذاری زیادی برای تولید فرآورده‌های لبنی پاستوریزه کرده‌اند، شده است.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان محلی بخش کشاورزی نیز به‌دلیل اینکه به کشاورزی و دامپروری وابسته‌اند، به جای حمایت از صنایع لبنی درک درستی از ماهیت صنعت ندارند.

فربد درباره تغییر عملکرد شرکت لبنی کالبر در بورس بورس اوراق بهادار تهران نیز تصریح کرد: البته فروش کالبر در سال جاری کاهش پیدا کرده که این امر منجر به تغییر قابل ملاحظه شاخص‌های آن در شش ماه بورس کالای ایران شده است.
لازم به ذکر است با توجه به سود پایین چند شرکت صنایع شیر ایران(پگاه) و پاک در بورس، به نظر می رسد که آن ها با توجه به ملاحظات سیستم مدیریتی خود، از سود رایج شرکت های لبنی مشابه نیز بی بهره بوده اند.



در حالی بر اساس گزارش صورت های مالی میاندوره ای شش ماهه منتهی به 31 شهریور ماه 1393 خورشیدی، شرکت کشاورزی و دامپروری "مگسال" در دوره منتهی به این مدت زمان، 26.15 درصد سود خالص نسبت به فروش داشته است که در صورت حذف عملکرد غیرمتعارف شرکت کالبر از جدول، متوسط سود خالص به فروش خالص چهار شرکت لبنی حاضر در بورس اوراق بهادار به 1.16 درصد تغییر می‌یابد. ضمناً متوسط هزینه مالی این چهار شرکت (هزینه کارمزد و سود تسهیلات بانکی)، حدود سه‌برابر سود خالص حاصله بوده است. همچنین عملکرد همه شرکت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ضعیف‌تر از گذشته است.

منبع:ایانا
کد خبر 280a3d67c4f248a788a9c171323da68b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =