با توجه به تولید یک میلیون و 200 هزار تنی شکر در سال آینده و ذخیره 1.5 میلیون تنی این محصول در کشور، تا اطلاع ثانوی واردات شکر متوقف می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی امروز در ادامه سخنرانی اجلاس مشترک کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق‌های سراسری ایران اعلام کرد: موجودی فعلی شکر در انبارهای کشور 1.5 میلیون تن است که با آغاز برداشت این محصول طی پنج تا شش ماه دیگر، یک میلیون و 200 هزار تن دیگر شکر به‌دست می‌آمد؛ بنابراین برای پشتیبانی از تولید، وظیفه خود دانستیم که تا اطلاع ثانوی، طی نامه ای که اخیرا صادر شده است، ثبت سفارش جدیدی برای این محصول انجام نشود و به مصرف‌کننده نیز توجه و حقوق آن رعایت شود.

عبدالمهدی بخشنده افزود: در بخش تولید برنج نیز با مشکلاتی اینچنینی روبه‌رو هستیم که برای رفع آن در آینده تصمیم‌‌هایی درباره میزان نیاز و واردات گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با وجود زحمت و مشکلات فراوان اجرای قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی، اجرای قانون تمرکز منافع بزرگی برای بخش کشاورزی ایجاد خواهد کرد؛ که برای تحقق این امر از یونس حسن‌سینکی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت کمک گرفته شد و وی از مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهادکشاورزی محلق شد تا در بخش قائم‌مقامی وزیر جهادکشاورزی در امور بازرگانی منشاء خدمت برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی باشد.

فراخوان بازرگانان اتاق به سرمایه‌گذاری در تولید

معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه از 15 اردیبهشت‌ماه آینده برداشت گندم آغاز می‌شود، ادامه داد: در سال‌های گذشته خرید تضمینی گندم بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، اما اکنون بر عهده وزارت جهادکشاورزی قرار گرفته است و امید می‌رود که به‌خوبی از مسئولیت انجام این کار برآییم که در این باره از همکارانمان در اتاق بازرگانی کمک گرفته می‌شود.

بخشنده با اشاره به غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اتاق ایران در فعالیت‌های اقتصادی خود باید به بخش کشاورزی نیز کمک کند. اینکه کشاورزان به‌تنهایی محصول خوب تولید کرده و بازرگانان صرفاً آن را صادر کنند، نمی‌تواند کمک زیادی به رونق بخش کشاورزی کند؛ بلکه خود بازرگانان نیز باید در تولید محصولات کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند.

وی یادآور شد: بدون سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی‌های نوین دنیا به این بخش و با این کشاورزان خرد و عمدتاً سالخورده، به جایی نخواهیم رسید.

به گفته بخشنده، دولت قبول کرده است که در این بخش باید سرمایه‌گذاری‌ها افزایش پیدا کنند.

وی تأکید کرد: در خوزستان خاک، آب و شرایط مناسبی برای تولید وجود دارد که برای این کار نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری و گسترش شبکه‌های آبیاری و اصلاح مزارع وجود دارد که با این مبالغ قابل اجرا نیست.

بخشنده اظهار داشت: با وجود اینکه شرکت پشتیبانی امور دام کمک‌های زیادی برای آرامش بازار تولیدات دام و طیور کشور انجام داده است، اما وزارت جهادکشاورزی به‌دنبال فعالان گسترش عددی این‌گونه شرکت‌ها نیست و به تدریج این مسئولیت به بخش خصوصی سپرده و اقتصاد نهاده‌ها به‌صورت نظام عرضه و تقاضا کنترل می‌شود.

کد خبر 28103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =