عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: رقم تولیدات کشاورزی 100 میلیون تن درسال است که واسطه ها و دلالان از ده ها میلیون تن این محصولات سودهای کلانی می برند و دولت موظف است نسبت به این موضوع به صورت جدی ورود پیدا کند.

بهرام بیرانوند در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت در خصوص روش قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی و عرضه 6 محصول ذرت، جو، کنجاله سویا، پیاز، سیب‌زمینی و کلزا از 8 استان مختلف در بورس کالای ایران، با اشاره به زنجیره نادرست تحویل محصولات کشاورزی از دست کشاورز به مصرف کننده، گفت: به هر شکلی که بتوان حلقه های این زنجیره غلط را کاهش داد و محصولات با واسطه های کمتری به دست مردم برسد، قطعا به سود کشاورز و مصرف کننده خواهد بود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه فروشندگان و عرضه کنندگان محصولات کشاورزی به دست مصرف کنندگان یک حلقه از این زنجیره غلط فروش را تشکیل می دهند، افزود: فروشنده مسئول بخشی از این گرانی ها و افزایش قیمت است که اگر نظارت لازم بر نحوه خرید و فروش محصولات کشاورزی انجام نگیرد و این محصولات بین دلالان دست به دست بچرخد با گذاشتن اهرم نظارتی  بالای سرفروشنده مشکل  گرانی حل نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه باید بررسی کرد قبل از اینکه محصول به دست فروشندگان برسد، چه مراحلی را گذرانده است، تصریح کرد: این کار وظیفه حاکمیت است و دولت باید در این قضیه ورود پیدا کند و نقش موثر هم داشته باشد چرا که دولت نسبت به مردم مسئولیت هایی دارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه همیشه هستند افرادی که نمی‌خواهند چارچوب قانون را رعایت کنند، افزود: همیشه هستند افرادی که دوست دارند با زحمت کم، سود بیشتری ببرند که باید جلوی این افراد را گرفت.

ابعاد پنهان اقتصاد کشاورزی

بیرانوند با بیان اینکه عده ای در بخش کشاورزی فعالیت دارند و ریالی مالیات نمی دهند و خرید و فروششان هم در جایی ثبت نمی‌شود، تصریح کرد: چنین موضوعاتی از ابعاد پنهان اقتصاد است که باید واکاوی شده و معلوم شود چه کسانی از چه جاهایی ارتزاق می کنند.

عضوکمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه رقم تولیدات کشاورزی ما نزدیک به 100 میلیون  تن درسال است، گفت: واسطه ها و دلالان از 10 ها میلیون تن محصول تولیدی کشاورزان سودهای کلانی می برند که دولت موظف است نسبت به این موضوع به صورت جدی ورود پیدا کند.

 نماینده مردم بروجرد در مجلس با انتقاد از نحوه عملکرد و نظارت جهاد کشاورزی بر بخش کشاورزی، افزود: متاسفانه نظارت ها حالت مقطعی دارد به صورتی که  گاهی نظارت‌ها قوی است و گاهی بسیار کم رنگ می شود و برخورد با تسامح با این افراد  منجر به حذف تولید کننده از چرخه تولید خواهد شد.

نماینده بروجرد در مجلس در خصوص گرانی لبنیات در سال گذشته و وضعیت این محصول در سال جدید، گفت: دامداران متناسب با سرمایه ای که برای دامداری و تولید محصولات لبنی  گذاشته اند، سود نمی برند و  نرخ لبنیات تکافوی هزینه های تولید را نمی‌کند.

بیرانوند با تاکید بر اینکه نباید به لبنیات به عنوان یک ماده غذایی نگاه کرد، افزود: شیر و لبنیات باید به عنوان دارو و درمان تلقی شود چرا که اگر مردم به اندازه کافی لبنیات مصرف کنند قطعا در دوران پیری و کهولت سن پول کمتری برای درمان هزینه خواهند کرد.

این نماینده مردم در مجلس، با تاکید بر اینکه اختصاص اعتبار و سرمایه در بخش تولید شیر و لبنیات هزینه نیست، تصریح کرد: اگر مردم ما شیر را در سبد کالایی خود داشته باشند، مردم شاداب تری خواهیم داشت و این یک سرمایه گذاری است.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، گفت: امیدواریم در سال جدید با توجه به فعال بودن انجمن های صنفی که با قانون گذاری و قانون گذاران ارتباط دارند با ورود این گروه ها در سیاست گذاریها وضعیت کشاورزی و دامداری بهتر شود.

کد خبر 28209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =