رییس اتحادیه خشکبار کشوری از موفق نبودن نمایشگاه های فروش بهاره در عرضه آجیل و خشکبار خبر داد و گفت: معتقدم واحدهای آجیل و خشکبار مستقر در این نمایشگاه ها، نتوانسته اند برای جلب رضایت مردم محصول با کیفیت ارایه دهند.

امیررضا ارزائی ممقانی گفت و گو با خبرنگار ایرنا، یکی از دلایل بی کیفیت بودن آجیل و خشکبار نمایشگاه های فروش بهاره را نحوه واگذاری غرفه ها، هزینه های بالا، نبود برندهای مطرح و حاشیه سود پائین عنوان کرد و افزود: طی سالهای اخیر هیچ واحد آجیل و خشکبار مطرحی وارد این نمایشگاه ها نشده و معتقدم زمانی این نمایشگاه ها می توانند موفق عمل کنند که برندهای مطرح نیز در این نمایشگاه ها حضور یابند.

به گفته وی، در حال حاضر 440 نمایشگاه فروش بهاره در سراسر کشور فعال است که در تمام آنها آجیل و خشکبار مورد نیاز ایام نوروز عرضه می شود.

وی ادامه داد: در برخی از نمایشگاه ها شاهد هستیم که واحدهای عرضه کننده آجیل و خشکبار، در واقع آجیل فروش نیستند بلکه از واحد صنفی دیگری به این کار روی آورده اند که این امر نیز می تواند در عرضه آجیل و خشکبار مناسب اختلال ایجاد کند.

وی درباره سود واحدهای آجیل و خشکبار نمایشگاه های فروش بهاره، گفت: واحدهای آجیل و خشکبار نمایشگاه های بهاره باید محصول خود را 10 تا 15 درصد پائین تر از قیمت بازار عرضه کنند، این در حالی است که حاشیه سود واحدهای آجیل و خشکبار 12 درصد است و همین امر باعث شد واحدهای مستقر در نمایشگاه، به دلیل هزینه های بالا، اقدام به عرضه آجیل بی کیفیت کنند.

رییس اتحادیه خشکبار کشوری تصریح کرد: به طور حتم برای تامین مجموعه نیازهای مردم به وجود نمایشگاه های فروش بهاره در کشور نیازمندیم که این نوع فروشگاه ها در اکثر کشورهای دنیا رایج است، اما باید در نوع گزینش واحدهای عرضه کننده محصولات در این مراکز دقت بیشتری صورت گیرد. به طور مثال استثنایی ترین نمایشگاه فروش بهاره مربوط به شهر مشهد است که با 60 غرفه عرضه آجیل و خشکبار برندهای مطرح برپا شد.

وی ادامه داد: برای عرضه آجیل و خشکبار ایام نوروز بهتر است عرضه این محصول در قالب فروش های فوق العاده در واحد های صنفی منتخب در شهرها و استان ها صورت گیرد که علاوه بر کاهش هزینه ها و تخلفات، مردم بتوانند در صورت خرید جنس بی کیفیت، موضوع را از طریق اتحادیه، اصناف یا سازمان نظارت و بازرسی پیگیری کنند.

به گفته ارزائی ممقانی، هم اکنون 33 هزار واحد صنفی آجیل و خشکبار در کشور فعال است.

وی صنعت آجیل و خشکبار را یکی از حلقه های صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی برشمرد و گفت: این صنعت پس از نفت بیشترین ارزآوری را برای کشور به همراه دارد.

وی افزود: پنج درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور مربوط به صنعت آجیل و خشکبار کشور است.

وی ادامه داد: با اجرای قانون انتزاع و واگذاری صنایع تبدیلی و تکمیلی به بخش کشاورزی، مجموعه فعالیت های تولید و عرضه آجیل و خشکبار نیز برعهده وزارت جهادکشاورزی خواهد بود که امیدواریم بخش کشاورزی به صنعت آجیل و خشکبار نیز توجه وی‍‍ژه داشته باشد و این بخش را مورد حمایت قرار دهد.

به گفته ارزائی ممقانی، هر کیلوگرم آجیل شور معمولی امسال بین 20 تا 30 هزار تومان و هر کیلوگرم آجیل درجه یک (مرغوب) بین 35 تا 65 هزار تومان در واحدهای خشکبار کشور به فروش می رسد که این میزان نسبت به سال گذشته کاهش را نشان می دهد.

 

کد خبر 28215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =