عضوکمیسیون کشاورزی؛ آب و منابع طبیعی مجلس گفت: به جای اینکه مسئولان با برنامه ریزی های بلند مدت ،حوزه تولید را تقویت کنند با تصمیم یک شبه، واردات را آزاد می کنند و از اینکه این کار چه مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد خواهد کرد غافل هستند.

عباس پاپی زاده بالنگان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت در واکنش به حذف تعرفه واردات سیب زمینی، گفت: در حال حاضر در تولید و تامین سیب زمینی مشکلی نداریم و  برای فصل زراعی امسال  از اواخر فروردین ماه  برداشت سیب زمینی از استان خوزستان آغاز می شود و بعد از آن برداشت محصولات تولیدی کشاورزان همدان و لرستان انجام می گیرد بنابراین نیازی به واردات دیده نمی شود.

 نماینده مردم دزفول در مجلس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حداقل در فصل برداشت سال  نیازی به واردات نیست، تصریح کرد: وقتی  تعرفه واردات محصولی صفر می شود این کار حدود 2 ماه دیگر بر بازار و ثبت سفارش ها و افزایش واردات اثر می گذارد که دقیقا با برداشت تولیدات داخلی همزمان و باعث ضرر و زیان کشاورزان می شود.

افزایش واردات نابودکننده امنیت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی

وی با تاکید بر اینکه افزایش واردات باعث از بین رفتن امنیت سرمایه گذاری  در بخش کشاورزی می شود، گفت: در سالی که مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توانمندی ها و پتانسیل های داخلی تاکید دارند، ما نباید به واردات تکیه کنیم بلکه باید با حمایت از کشاورزان و بر تقویت تولید کننده داخلی از واردات بیش از حد و غیرضروری جلوگیری کنیم.

پاپی زاده با اشاره به اینکه با واردات بی رویه  وابستگی کشور به بیگانگان روز به روز بیش تر می شود، افزود: با چنین تصمیم گیری‌های غلط یک شبه و واردات بی رویه هم تولید کننده ضرر می کند هم بسیاری از تنش‌های دیگر بر اقتصاد تحمیل خواهد شد که در نهایت ضرر آن  به مصرف کننده هم می رسد.

تعدیل و تعطیلی تولید بر اثر واردات

عضوکمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه به دلیل واردات بی رویه کشاورز ضرر می کند و سرمایه اش را از دست می دهد، تصریح کرد: طی سال‌های گذشته بسیاری از کشاورزان به خاطر ضرر و زیانی که دیدند، سرمایه های آنان ازدست رفت و مجبور شدند در حاشیه شهرهای بزرگ به کارگری و مشاغل کاذب بپردازند که با ادامه این روند تولید تعدیل شده و روبه  تعطیلی می رود.

نماینده مردم دزفول در مجلس با اشاره به اینکه در صورت کاهش تولید  مصرف کننده در تامین نیاز خود دچار  مشکل می شود، گفت: اگر نتوانیم کشاورزان را در سال آینده حمایت کنیم تا به اندازه کافی سیب زمینی تولید کنند کمبود این محصول موجب افزایش قیمت خواهد شد که بار این گرانی بر دوش مصرف کننده هم سنگینی می کند و اقتصادمان وابسته تر خواهد شد.

با مدیریت تامین بذر کشاورزان نیازی به واردات نیست

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا حذف تعرفه واردات به منظور تسهیل در تامین بذر مورد نیاز کشاورزان صورت گرفته است، توضیح داد: درکشورمشکل کمبود بذر نداریم و مدیریت تامین بذر کشاورزان نیازی به واردات وجود ندارد چرا که ما انقدر مصرف بذر نداریم که نیاز به واردات داشته باشیم و بحث آزاد شدن تعرفه واردات موضوع دیگری است.

عضوکمیسیون کشاورزی؛ آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت:  به جای اینکه مسئولان با برنامه ریزی های بلند مدت در حوزه تولید را تقویت کنند با تصمیم یک شبه، واردات را آزاد می کنند و از اینکه این کار چه مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد خواهد کرد غافل هستند.

عضوکمیسیون کشاورز، آب و منابع طبیعی مجلس  گفت: تکیه بر واردات سهل الوصول ترین راه برای مدیریت کشور است اما  بیشترین آسیب را به اقتصاد،  تولید کننده و مصرف کننده وارد می کند.

کد خبر 28260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي شريعتي ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    1 1
    جوابيه نماينده محترم دزفول: شاید بتوان سال 92 را به عنوان نقطه عطف در اوج بی نظمی ؛ گرانی ؛ دلال بازی؛ در تاریخ تجارت سیب زمینی کشور ثبت کرد. در سالی که دو اتفاق ؛ هم تغیر دولت و شروع مذاکرات جدی طرح انتزاع از وزارت صنعت و معدن و تجارت کشاورزی مزید علت شد. متاسفانه همین سادگی واژه سیب زمینی و بعضی افرادی که ردای سادگی و بی آرایی کشاورزی را بر تن دارند ما را از میلیاردها تومان رانت وسود نا متعارفی که مسبب گرانی بی حساب این کالا رادر کشور کرد غافل نماید. جالب است در موقعی که همین برخی افراد با نامه ها و مکاتبات فراوان و سینه چاکی به بهانه صادرات جلوی اعمال تعرفه یا مجوز واردات صنعتی را می گرفته ولی اعلام می دارند که خود مبدع درخواست واردات بوده اند. هر چند در بحث منافع ملی کم اهمیت ترین واژه فاعل است و باید از جملات مجهول استفاده نماییم ولی می توان گفت که تنظیم بازار سیب زمینی می تواند یک تمرین عملی و ساده نیز برای دولتمردان و هماهنگی ستاد زیردست باشد. از دیدگاه صنعتکران حوزه همانطور که اعمال هر گونه تعرفه ای چه در صادرات مورد تائید نیست در واردات