دبیر انجمن برنج از شروع نخستین نشاکاری در استان مازندران از ۲۵ فروردین ماه خبر داد و گفت: ممنوعیت کشت برنج به جز استانهای مازندران و گیلان غیر قابل تحقق است بلکه باید وزارت جهاد اعلام می کرد کشت برنج در مناطق نامناسب انجام نشود.

 جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در مورد وضعیت کشت برنج با توجه به شروع فصل کشت، اظهار داشت: در حال حاضر کشاورزان شالی کار پس از تحویل سال، خزانه گیری را شروع کرده و از 25 فروردین ماه در استان مازندران و با دو هفته تأخیر در استان گیلان نشاکاری شروع می شود.

وی با اشاره به باران‌های خوب بهاری و مناسب بودن شرایط، گفت: اگر تا اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه چند باران دیگر نیز ببارد هیچ مشکلی نخواهیم داشت و کشت برنج همانند سال گذشته در شرایط خوبی خواهد بود.

دبیر انجمن برنج در مورد قیمت تضمینی برنج و زود اعلام شدن آن نیز خاطر نشان کرد:‌ همان طور که پیش از این نیز اعلام کرده بودم نرخ خرید تضمینی برنج زود اعلام شد ولی برای بررسی تأثیر قیمت بر روی میزان کشت، اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه در مورد میزان استقبال کشاورزان از کشت ارقام پرمحصول برنج سرشماری انجام می‌دهیم تا از تأثیرگذاری این موضوع مطلع شویم.

علیزاده شایق در مورد نظر وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر عدم کشت برنج در سایر استان‌ها به جز مازندران و گیلان نیز اعلام کرد: این موضع گیری از سوی وزارت جهاد کشاورزی درست نبود زیرا همان طور که نمی توان به یک کشاورز گفت زمین کشاورزی خود را به ساختمان تبدیل نکند، نمی توان کشاورز را مجبور کرد که برنج نکارد.

وی ادامه داد: این صحبت هر چند درست هم باشد اهرمی برای اعمال آن نداریم، بنابراین وزارت جهاد باید اعلام می‌کرد که در مناطقی که برای کشت برنج مناسب نیست و نیاز به آب فراوان دارد کشت انجام نشود نه اینکه بگوید تنها در استان مازندران و گیلان کشت انجام شود زیرا این مسئله قابل تحقق نیست، بنابراین دستور غیر منطقی ندهیم.

کد خبر 28352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =