مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور معتقد است: مشکل قرنطینه ای واردات ذرت و سویا از آرژانتین حل می شود و این اقدام می تواند در تامین ذرت و سویا با نرخ مناسب موثر باشد.

همایون دارابی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: سازمان حفظ نباتات کشور به دلیل بروز برخی مشکلات قرنطینه ای مدتی است از واردات ذرت و سویا از آرژانتین جلوگیری می کند.

به گفته وی، این در حالی است که طی سالهای اخیر عمده ذرت و سویای مورد نیاز کشور از کشورهایی چون اوکراین، برزیل و آرژانتین تامین و وارد می شود.

این مسئول سابق قرنطینه کشور اظهار داشت: طی مکاتبات صورت گرفته با سازمان حفظ نباتات، خواستار رفع مشکل واردات ذرت و سویا از آرژانتین شدیم و معتقدم این مشکل با تشدید و کنترل تمهیدات بهداشتی و قرنطینه ای در کشور مبداء قابل حل است.

وی با بیان اینکه واردات از یک یا دو کشور به نفع ما نیست و باید تعداد کشورها افزایش یابد، گفت: چرا که در حال حاضر اوکراین نیز به دلیل عدم ثبات سیاسی دارای مشکلاتی است که نمی توان روی واردات ذرت از آن حساب کرد، ضمن آنکه ممکن است ناچار به واردات ذرت و سویا از برزیل شویم که به طور قطع افزایش تقاضا سبب تشدید قیمت ها نیز خواهد شد.

دارابی تصریح کرد: در حال حاضر نهاده های مورد نیاز صنعت طیور کشور تامین است و با وجود ذخایر مناسب نهاده ها کمبودی در این بخش نداریم اما انتظار می رود تامین نهاده های مورد نیاز این بخش تداوم یابد که این مهم باید مورد توجه مسئولان بخش و واردکنندگان قرار گیرد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: هم اکنون بخشی از نهاده های وارداتی به عنوان ذخایر استراتژیک توسط شرکت پشتیبانی امور دام ذخیره سازی می شود و بخشی دیگر به مصرف روزانه واحدهای مرغداری می رسد.

وی تاکید کرد: بنابراین نهاده واردتی به شکل مستمر باید وارد شود تا بخش تولید با مشکل کمتری مواجه شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تصریح کرد: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم ذرت اوکراین در بندر 995 تومان و ذرت برزیل 1000 تومان است که این رقم حدود 100 تومان نسبت به روزهای پایانی سال 92 افزایش یافته است.

وی افزود: هر کیلوگرم سویا هندی تحویل در بندر 1810 تومان و سویای برزیل 1910 تومان است که مقداری نیز هزینه حمل و نقل به قیمت این محصولات اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: نرخ ذرت و سویا از اسفندماه سال 92 تاکنون افزایش داشته که ادامه این روند می تواند برای صنعت طیور کشور نگران کننده باشد.

کد خبر 28472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =