با وجود وعده‌های مکرر مسوولان دولتی به ویژه در بخش کشاورزی، قیمت برخی از انواع موادغذایی اصلی مردم همچنان بالا بوده و در حال طی روند صعودی است.

قصه گرانی سیب‌زمینی که یکی از اصلی‌ترین موادغذایی سفره ایرانیان محسوب می‌شود، مربوط به دیروز و امروز نبوده و اکنون در آستان اتمام یک‌سالگی‌اش است.

سیب‌زمینی که روزگاری از نظر قیمتی، ارزش چندانی نداشت و معمولا به دلیل نبود تقاضا، میان عرضه و تقاضا روی دست کشاورزان باد می‌کرد و فروش نمی‌رفت، اکنون در میان سبزیجات قیمتش هم‌تراز سکه در نوسان است و هر روز بیشتر می‌شود.

متاسفانه سیاست‌های نادرست در بخش کشاورزی سبب شد تا کشاورزان به دلیل زیان‌ده بودن این محصول درچند سال گذشته رغبتی برای زیر کشت بردن زمین‌های خود احساس نکنند و میزان تولید خود را حداقل تا یک میلیون تن کاهش دهند. این کار دقیقا به دلیل سیاست‌ها و برنامه‌های نادرست در چند سال گذشته صورت گرفت؛ گفته می‌شود سیب‌زمینی ایران طرفداران بی‌شماری در برخی کشورهای همسایه دارد و سبب شده تا برخی دلالان با خرید این محصول آن را با قیمت‌های بالاتر به کشوری مانند عراق صادر کنند.

همان‌طور که ذکر شد اکنون یک سالی از تصمیم جمعی کشاورزان برای کشت نکردن این محصول می‌گذرد و طبیعی است که تبعات آن گریبان‌گیر مردم و به ویژه قشر کم درآمد جامعه را بگیرد و آنها قادر نباشند سیب‌زمینی که این روزها حداقل۳ هزارتومان و حداکثر ۵۵۰۰ تومان قیمت دارد را تهیه کنند.

به گزارش اقتصادپرس، دبیر اتحادیه بارفروشان در این باره به اقتصادپرس اظهار داشت: با توجه به سردی هوا و کاهش دما در بسیاری از استان‌ها، کاشت سیب‌زمینی و در نتیجه برداشت آن با مشکلاتی مواجه شده است.

علی حاج‌فتحعلی افزود: اکنون سیب‌زمینی مورد نیاز کشور از استان‌های جنوبی و به ویژه از مزارع جیرفت تامین می‌شود، اما این میزان کفاف نیاز موجود را نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: حداکثر تا ۱۵روز آینده سیب‌زمینی مزارع گرگان برداشت می‌شود و به‌طور قطع پس از آن، شاهد عرضه فراوان این محصول در بازار خواهیم بود.

دبیر اتحادیه بارفروشان درباره میزان کاهش قیمت سیب‌زمینی پیش‌بینی کرد: با ورود سیب‌زمینی‌های جدید شاهد کاهش ۲۰ تا ۲۵درصدی این محصول خواهیم بود.

حاج‌فتحعلی تصریح کرد: هم‌اکنون تمایل برای کاشت سیب‌زمینی در میان کشاورزان کاهش یافته و دولت باید برای جلوگیری از هر گونه بحران در تامین این ماده مهم غذایی باید به سرعت چاره‌اندیشی کند.

بررسی گزارش‌های هفتگی بانک مرکزی نشان می‌دهد که سیب‌زمینی در اسفند ‌سال گذشته نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از آن رشدی ۲۰۷ درصدی داشته است. این در حالی است که بررسی این گزارش‌ها در فروردین امسال نشان می‌دهد سیب‌زمینی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت‌ها، دولتمردان و به ویژه مسوولان وزارت جهادکشاورزی باید برای رفع این مشکل چاره‌ای فوری بیاندیشند و با برنامه‌ریزی‌های صحیح، زمینه تولید متناسب با نیاز کشور را فراهم کنند، زیرا ادامه این روند یعنی تولید پایین با قیمت بالا برای بیشتر مردم قابل تحمل نیست.

کد خبر 28489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =