کشاورزی> بازار رهاشده توزیع که میراث دولت‌های گذشته است، همچنان گریبانگیر کشاورزان تولیدکننده مرکبات را گرفته است و با وجود بستر سنگلاخی صادرات، باید برای اشباع بازار برنامه‌ریزی کرد و همچنین تکلیف ال‌نینو به‌عنوان کابوس جدید مرکبات‌کاران را هرچه سریع‌تر مشخص کرد.


نایب‌رئیس دبیرکل خانه کشاورز با اعلام این خبر گفت: سال‌آوری بی‌نظیر درخت‌های پرتقال که به جرأت می‌توان گفت طی 40 سال اخیر نظیر آن وجود ندارد، هرچند ایران را از حجم قابل توجهی مرکبات برخوردار می‌کند، اما نگرانی کشاورزان را به‌علت کاهش قیمت و اشباع بازار به‌دنبال دارد.

عنایت‌الله بیابانی افزود: با وجود آنکه سرانه مصرف میوه در ایران بسیار بالاتر از کشورهای اروپایی است، اما به‌علت بالا بودن حجم تولید در داخل کشور و پیش‌بینی نشدن مجراهای صادراتی، عملاً نمی‌توان برای تنظیم بازار چاره‌اندیشی کرد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته برخی باغداران ناگزیر شدند محصول خود را با کمترین قیمت تمام‌شده ممکن به فروش برسانند، اما هنوز فصل برداشت شروع نشده، کشاورزان نارنگی‌کار نیز در حال فروش محصول خود به قیمت‌های بسیار نازلی هستند، در حالی که هم‌وطنان ما در شهرهای بزرگ، نارنگی را با قیمت چهارهزار تا پنج‌هزار تومان خریداری می‌کنند.

بیابانی ادامه داد: رها شدن سیستم توزیع که میراث دولت‌های گذشته بوده و از هر دولتی به دولت بعد نیز بدون اصلاح به همان شکل باقی مانده است، مهم‌ترین چالش تولیدکنندگان میوه است که امسال نیز با توجه به سال‌آوری و حجم بالای تولید وجود دارد.


تولید دو میلیون و 200 هزار تنی پرتقال در مازندران


مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرکبات کشور تصریح کرد: بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته، انتظار می‌رود بیش از دو میلیون و 200 هزار تن پرتقال در استان مازندران تولید شود که به همراه بخشی از استان گیلان و استان گلستان، انتظار تولید سه میلیون تن پرتقال می‌رود.

وی یادآور شد: با وجود حجم بالای تولید، تنها ذخیره‌سازی پرتقال به‌منظور شب‌های پایانی سال کافی نیست و خارج کردن 100 هزار تن پرتقال در مقابل چهار میلیون و 500 هزار تن مرکبات رقم بسیار ناچیزی است که نقشی در اشباع بازار ندارد.

بیابانی تأکید کرد: هرچند به لحاظ روانی، قیمت‌گذاری برای ذخیره‌سازی میوه می‌تواند اثر روانی خود را در بازار باقی بگذارد، اما اشباع واقعی را مهار نخواهد کرد.


صادرات مرکبات به آسیای میانه و روسیه

نایب‌رئیس دبیرکل خانه کشاورز اظهار داشت: به‌منظور افزایش صادرات و خارج کردن مازاد مرکبات از چرخه مصرف، مجراهای صادراتی جدیدی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

وی همچنین گفت: عرضه مرکبات در آستاراخان روسیه که نمایشگاه دائمی محصولات کشاورزی در آن دایر است و همچنین صادرات به کشورهای آسیای میانه با هماهنگی هیأت‌های تجاری اعزام‌شده به این کشورها در حال رایزنی است.

بیابانی در ادامه افزود: هرچند بخش کوچکی از مرکبات تولیدی به کشور عراق صادر می‌شود، اما برای تنظیم بازار وقت آن رسیده است که به صادرات به‌عنوان مقوله جدی‌تری برای کنترل بازار اندیشید.


ال‌نینو، کابوس جدید کشاورزان مرکبات

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرکبات کشور خاطرنشان کرد: بر اساس گمانه‌زنی‌های سازمان‌های جهانی برای بروز پدیده ال‌نینو و سرمای شدید در نیمه دوم زمستان، نگرانی جدیدی به کشاورزان و تولیدکنندگان مرکبات اضافه شده است که با وجود خسارت و برف سنگین سال 86 و 92 لازم است اقدامات احتیاطی به‌عمل آید.

وی ادامه داد: در صورتی که سازمان هواشناسی کشور با ضریب بیشتری برای پیش‌بینی آب و هوا در محدوده 25 آذر تا اسفندماه که زمان برداشت مرکبات به‌شمار می‌رود، گزارشی ارائه کند، کشاورزان می‌توانند اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه بیشتری داشته باشند.

بیابانی تصریح کرد: از آنجا که سال‌آوری محصول امسال بی‌نظیر است و کشاورزان انتظار سود حاشیه بیشتری هستند، در صورت بروز خسارت به همین نسبت عمق خسارت واردشده بیشتر خواهد بود.

وی یادآور شد: برداشت زودهنگام و انبار کردن مرکبات در فضای سردخانه‌ها از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توان برای جلوگیری از سرمازدگی به‌عمل آورد. همچنین پوشاندن درخت نیز برای حفظ حیات درختان ضروری است.

بیابانی تأکید کرد: اتحادیه مرکبات و همچنین خانه کشاورز دست یاری خود را به سوی پژوهشگران و کارشناسان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای اقدامات پیشگیرانه از سرمازدگی گشوده است و امیدواریم پیش از شروع سرمازدگی احتمالی، آمادگی لازم به کشاورزان داده شود.


50 درصد باغ‌های مرکبات بیمه‌اند

نایب‌رئیس دبیرکل خانه کشاورز اظهار داشت: ناکارآمدی صندوق بیمه محصولات کشاورزی باعث شده است تا کشاورزان رغبتی به بیمه کردن باغ‌های خود نداشته باشند.

وی همچنین گفت: هرچند بیمه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای پشتیبانی در همه کشورها شمرده می‌شود، اما در ایران نتوانسته کارآمدی خود را در عمل به کشاورزان اثبات کند؛ به همین دلیل کمتر تمایلی به بیمه کردن باغ‌های خود دارند.

بیابانی در پاسخ به این پرسش که در صورت مقاومت کشاورزان در بیمه باغ‌های خود در هنگام بروز خسارت چگونه می‌توانند ادعای جبران خسارت داشته باشند، افزود: عملکرد خوب بیمه در حوزه راهنمایی و رانندگی نظیر شخص ثالث و بدنه باعث شده است تا کاربران با در نظر گرفتن دامنه جبرانی خسارت، به‌صورت خودجوش اقدام به بیمه وسیله نقلیه خود کنند؛ این در حالی است که در حوزه کشاورزی بیمه نتوانسته کارآمدی خود را در عمل به اثبات برساند.

برداشت کیوی کلید خورد

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرکبات کشور خاطرنشان کرد: برداشت کیوی از اواسط آبان‌ماه آغاز می‌شود و برداشت آن طی آیینی در تنکابن کلید خورده است.

وی ادامه داد: برداشت کیوی در استان‌های شمالی کشور ادامه دارد و از آنجا که مجرای صادراتی این محصول نهادینه شده، نگرانی برای بازار آن وجود ندارد.

بیابانی تصریح کرد: ایتالیا به‌عنوان بزرگ‌ترین رقیب ایران در تولید کیوی به‌شمار می‌رود که کشور ما توانسته است در بازارهای بین‌المللی با وجود قیمت تمام‌شده بالا در ایران رقابت کند.

وی با اشاره به رقم هایوارد در تولید کیوی یادآور شد: کیوی به‌عنوان یک محصول نیمه‌گرمسیری به‌شمار می‌رود که در ایران چندان شناخته‌شده نیست و مصرف بالایی ندارد، اما در بازارهای صادراتی توانسته جایگاه خود را پیدا کند و تولید اقتصادی برای کشاورزان به ارمغان بیاورد.

بیابانی از صادرات کیوی به کشورهای روسیه، قزاقستان، عراق و آسیای میانه خبر داد.

منبع:ایانا
کد خبر 297ac52c6bd943bb9bef01039b87f245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =