۰ نفر
۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
کشاورزی> عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با اشاره به توافقاتی که با عراق برای آزادشدن واردات سیب زمینی به این کشور صورت گرفته، به صادرکنندگان این محصول هشدار داد از ارسال بیش از اندازه کامیون‌های سیب‌زمینی به مرز خودداری کنند.

کیوان کاشفی با بیان اینکه توافقی با دولت عراق و کنسولگری ایران در سلیمانیه برای از سرگیری واردات سیب زمینی در این کشور صورت گرفته، اظهار کرد: واردات سیب‌زمینی به عراق از دوشنبه (26 آبان) آزاد خواهد شد.

وی گفت: طی توافقاتی که با طرف عراقی داشتیم سهم مشخصی برای صادرات هر یک از انواع میوه و تره‌بار به این کشور در نظر گرفته شده و ارسال بار بیش از حد مجاز ممکن نیست و در مرز‌ها خواهد ماند.

کاشفی معتقد است، اگر این شرایط ادامه پیدا کند مشابه آنچه که طی چند وقت اخیر برای گوجه فرنگی رخ داد، برای سیب زمینی هم تکرار می‌شود و شاهد ازدحام بار در مرز‌ها خواهیم بود که امکان عبور هم ندارد و در نهایت روی دست صادرکنندگان مانده و از دست می‌رود که نتیجه‌ای جز ضرر و زیان نخواهد داشت.

وی افزود: ارسال بار بیش از حد مجاز و غیرمتعارف به مرز به طور قطع امکان صادرات نخواهد داشت، زیرا براساس توافقی که داشتیم نه طرف عراقی بیش از سهمیه مجاز را می‌پذیرد و نه گمرک ایران بدون هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه و اتاق بازرگانی بار‌های صادراتی را اظهار خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه به همه صادرکنندگان اعلام کرد اکیدا از ارسال کامیون‌های سیب‌زمینی به مرز تا روز سه‌شنبه آینده خودداری کنند و باعث ازدحام در مرز و ضرر و زیان خود نشوند.

کاشفی، همچنین به توافقی که برای قرنطینه محصولات کشاورزی با اقلیم عراق صورت گرفته هم اشاره کرد وگفت: بر اساس این توافق قرنطینه بررسی کالا‌ها هم از سوی طرف ایرانی و هم عراقی در خاک ایران صورت می‌گیرد و کالا‌های صادر شده هم از بعد کیفیت و هم بسته‌بندی توسط هر دو طرف بررسی خواهد شد.

وی افزود: بدیهی است بار‌های فاقد کیفیت و بسته بندی نامناسب اظهار نخواهد شد و در مرز می‌ماند.

بنابر این گزارش چندی پیش نیز صادرات بیش از نیاز بازار عراق به گوجه فرنگی باعث برگشت خوردن این محصولات و باقی ماندن و فاسد شدن حجم زیادی از این محصولات در مرز های کشورمان با عراق  شد.

منبع:تسنیم
کد خبر 29b06249fedf4474931a44b7517cf963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =