کشاورزی> مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: نقطه توقف خرید حمایتی زمانی است که قیمت شیر به حالت تعادلی و نرخ مصوب تنظیم بازار برسد.

حسین صفایی مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به تاثیر خرید حمایتی بر نرخ شیر خام اظهار داشت: خرید حمایتی شیر خام از 45 روز گذشته در استان های قطب اصلی شیر آغاز شده و براین اساس در 7 استان با کارخانه ها قرارداد منعقد شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا خرید حمایتی در استان سیستان و بلوچستان آغاز نشده ، گفت: شرایط اجرای این پروژه در همه استان ها قابل اجرا نیست چرا که کارخانه های اطراف با این استان بیش از 100 هزار کیلومتر فاصله دارند که این امر برای دامداران به سبب محدودیت تولید صرفه اقتصادی ندارد.

صفایی ادامه داد: با اجرای طرح خرید حمایتی و جمع آوری شیر مازاد از دامداران باید گفت که این امر تاثیر خود را در کل بازار خواهد گذاشت.

رئیس هیات مدیره درادامه بیان کرد: دریافت کد ir  براساس استاندارهای لازم عاملی محدود کننده است که همین امرموجب شده در همه استان ها کارخانه های تبدیل شیر مازاد دامداران به شیر خشک و خامه وجود نداشته باشد.

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی در پاسخ به این سوال که طرح خرید حمایتی تا چه زمانی ادامه دارد، افزود: نقطه توقف این طرح زمانی خواهد بود که قیمت شیر به حالت تعادلی و نرخ مصوب تنظیم بازار برسد و از این رو توقف این طرح زمان مشخصی ندارد.

وی در ادامه یادآور شد: روزانه بین 700 الی هزار تن شیر دراین طرح از دامداران خریداری می شود که خوشبختانه در اکثر استان ها با اجرای این طرح ضمن قیمت مناسب، میزان عرضه از سوی دامداران کاهش یافته است.

صفایی با اشاره به تاثیر خرید حمایتی بر اجرای نرخ مصوب از سوی کارخانه های لبنی بیان کرد: با اجرای این طرح نرخ شیر خام بیش از 10 درصد افزایش یافته و پیش بینی می شود که با ادامه این روند کارخانه ها تن به اجرای نرخ مصوب دهند و این درحالیست که در صورت عدم اجرای این طرح قیمت ها روند نزولی به خود می گرفتند.

منبع:باشگاه خبرنگاران


کد خبر 2a6280af5f4d408284c0c2f9f4edd0d8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا خيري ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    با سلام ...نفرموديد كه چقدر افزايش يافته وچقدر شده .... منظور فاصله 100كيلومتر است