مواد غذایی> رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، گفت: بالاخره پس از ۲ هفته سرگردانی صادرکنندگان ایرانی، مجوز ورود مرغ و تخم‌مرغ ایرانی از سوی مسئولان کشور عراق به گمرک این کشور داده شد.

ناصر نبی‌پور شیری رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: از روز پنجشنبه گذشته مجوز واردات مرغ و تخم‌مرغ ایرانی به گمرک کشور عراق توسط مسئولان این کشور صادر شد.

وی افزود: اما این بار شرایط تغییر کرده؛ چرا که قبل از این هر صادرکننده و تولیدکننده‌ای که در کشور عراق مشتری داشت، نامه‌ای از دامپزشکی ایران دریافت می‌کرد و محصولش را به کشور عراق صادر می‌کرد.

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران تصریح کرد: اما الان مسئولان عراقی گفته‌اند، نامه‌ای که از دامپزشکی ایران برای صادرات مرغ و تخم‌مرغ گرفته می‌شود، باید به تأیید سفارت ایران در عراق برسد و برای هر کامیون حدود 160 دلار به سفارت عراق پرداخت شود، تا مجوز صادرات صادر شود.

وی افزود: این امر هزینه چندانی برای صادرکنندگان ندارد و فقط صادرکنندگان واقعی اقدام به صادرات می‌کنند و قطعاً تخم‌مرغ‌های خوب و سالم صادر می‌شود.

نبی‌پور شیری تصریح کرد: اگرچه مجوز عبور کامیون‌های صادراتی مرغ و تخم‌مرغ ایرانی از روز پنجشنبه به گمرک کشور عراق داده شده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اما باتوجه به تعطیلات پایان هفته، این کشور احتمالاً از روز دوشنبه کامیون‌های ایرانی از گمرک این کشور عبور می‌کنند.

وی افزود: هر شانه تخم‌مرغ 2 کیلویی در عراق با قیمت 12 هزار تومان به فروش می‌رسد.

نبی‌پور شیری تصریح کرد: هنوز مشکل صادرات مرغ و تخم‌مرغ ایرانی پس از مباحث مربوط به آنفلونزای پرندگان به کشور افغانستان حل نشده و تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات تولیدی طیور نتوانسته‌اند، محموله‌ای به این کشور صادر کنند.

براساس این گزارش، در پی اعلام پاک بودن ایران از آنفلونزای پرندگان توسط سایت بهداشت جهانی OIE صادرکنندگان ایرانی بلافاصله محموله‌های مرغ و تخم‌مرغ خود را به سمت عراق رهسپار کردند که این اقدام آنها قبل از صادر کردن مجوز از سوی مسئولان عراقی مبنی بر بلامانع بودن واردات مرغ و تخم‌مرغ ایرانی بود.

بر این اساس علی‌رغم اینکه سلامت تولید محصولات مرغ و تخم‌مرغ ایرانی از سوی مسئولان وزارت کشاورزی عراق محرز شده بود، اما از آنجا که گمرک این کشور هنوز نامه کتبی برای ورود محصولات ایرانی به این کشور را نداشت، در دو هفته گذشته تعدادی از کانتینرهای حمل مرغ و تخم‌مرغ ایرانی که به‌علت شتاب‌زدگی صادرکنندگان در صادرات اتفاق افتاده بود، برگشت خورد.

به گزارش فارس، بالاخره پس از دو هفته سرگردانی صادرکنندگان شتاب‌زده مجوز واردات مرغ و تخم‌مرغ ایرانی از سوی مسئولان کشور عراق به گمرک این کشور ابلاغ شد و صادرات محصولات طیور ایرانی که چندی پیش آزاد اعلام شده بود، رسما از روز پنجشنبه هفته گذشته به کشور عراق آزاد شد.

منبع:فارس
کد خبر 2b93449c8eb5491cb4879b8f6825906f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =