۰ نفر
۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۵
یک متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه اسیدهای چرب روغن جامد منجر به افزایش کلسترول خون و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، گفت: با مصرف روغن مایع می‌توان از افزایش کلسترول خون جلوگیری کرد و به کاهش آن کمک کرد.

دکتر علی‌اکبر سهیلی‌آزاد با اشاره به ترکیبات روغن‌ها، گفت: روغن‌ها به دو دسته گیاهی و حیوانی تقسیم می‌شوند.

وی درباره عامل جامد یا مایع بودن روغن بیان کرد: هر چه طول زنجیره اسیدهای چرب به کار رفته در چربی بلندتر باشد، روغن جامد غلظت بیشتری دارد که از نظر تغذیه‌ای نیز مناسب نیست، اما اگر طول زنجیره اسیدهای چرب کوتاه باشد به شکل روغن مایع است.

سهیلی آزاد با بیان این مطلب که روغن‌های گیاهی اغلب به صورت مایع مانند روغن زیتون و روغن کنجد است، گفت: هر چند این روغن‌های گیاهی برای سلامت افراد مناسب است، اما به دلیل وجود باندهای دوگانه در روغن‌های گیاهی و امکان تفکیک سریع این باندهای دوگانه با اکسیژن، این نوع روغن‌ها به سرعت فاسد می‌شوند.

وی در خصوص راهکار افزایش طول نگهداری روغن‌های گیاهی اظهار کرد: روغن‌های گیاهی را برای افزایش طول نگهداری در کارخانه‌ها هیدروژنه می‌کنند. باید بعد از عمل هیدروژنه کردن روغن‌های گیاهی و مایع، نیکل را از آن حذف کرد زیرا در غیر این صورت می‌تواند منجر به سرطان کبد شود.

این متخصص تغذیه افزود: در اثر هیدروژنه کردن روغن اگر درجه حرارت یا طول زمان حرارت دادن به روغن تحت کنترل نباشد، می‌تواند منجر به تولید اسیدهای چرب ترانس شود که امکان افزایش بیماری‌های قلبی - عروقی را فراهم می‌کند.

سهیلی آزاد با تاکید بر اینکه مصرف روغن‌های مایع به دلیل دارا بودن باندهای دوگانه زیاد، در کاهش کلسترول خون و بیماری‌های قلبی و عروقی حائز اهمیت است، بیان کرد: این روغن‌های گیاهی ممکن است حاوی اسیدهای چرب امگا 3 باشد که می‌تواند در بدن افراد تبدیل به موادی به نام پروستاگلاندین‌ها شوند که هر کدام اعمال حیاتی خاصی را در بدن انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: به دلیل اینکه برخی پروستاگلاندین‌ها منجر به کاهش فشار خون می‌شود، افرادی که بیماری‌های قلبی و عروقی دارند باید کمتر از روغن مصرف کنند و بهتر است از روغن کنجد، زیتون و ماهی که امگا 3 دارند و برای کاهش فشار خون مناسب است، استفاده کنند.

این متخصص تغذیه در خصوص روغن‌های جامد بیان کرد: روغن‌های جامد اغلب در روده هضم و جذب نمی‌شوند، مانند روغن کرچک که از آن برای افرادی که دچار یبوست هستند، استفاده می‌شود و به دلیل عدم جذب در روده عمل تخلیه را آسان می‌کند، اما روغن‌های حیوانی از نوع اسیدهای چرب اشباع هستند.

سهیلی آزاد در پایان خاطر نشان کرد: روغن‌های حیوانی یا باندهای دوگانه ندارند یا کم دارند، مانند چربی که در شیر، ماست، پنیر، کره و خامه می‌تواند وجود داشته باشد که از نوع چربی‌های جامد است و ماندگاری آنها از نظر طول زمان بیشتر از روغن مایع است.

منبع:ایسنا
کد خبر 2c01b491df784f76a5d33ab473b0aa9a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =