۰ نفر
۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
در حالی که ایران با مشکل بزرگی به نام بحران آب مواجه است و مسئولان همواره به دنبال کاهش سهم آب مصرفی در بخش کشاورزی به عنوان بیشترین مصرف‌کننده آب کشور هستند، مشتری جدیدی به‌نام "روسیه" نگرانی‌هایی را برای مدیریت این بحران به همراه آورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روسیه پس از ایجاد بحران در روابطش با اتحادیه اروپا، برای تامین مواد غذایی محصولات کشاورزی خود فهرستی بالغ بر 60 محصول را به ایران ارسال کرد تا بتواند نیازمندی‌های غذایی خود را از این طریق جبران کند اما کارشناسان معتقدند که در شرایط کنونی نباید بحران آب را فراموش و محصولات کشاورزی آب‌بر را به روسیه صادر کنیم.

چراکه ایران سال‌هاست به گفته‌ مسئولان و کارشناسان با مشکلی به نام بحران آب دست و پنچه نرم می‌کند؛ به گونه‌ای که حتی وزارت نیرو تصمیم گرفته در سال زراعی پیش‌رو که از حدود دو هفته آینده شروع می‌شود سهم آب بخش کشاورزی را حدودا 50 درصد کاهش دهد تا بتواند بحران آب موجود در کشور را حل کند.

از سوی دیگر مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نیز همواره بر کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی تغییر الگوی کشت بر مبنای شاخص بهره‌وری آب، عدم حمایت از کشت برنج و محصولات آب‌بر در مناطق کم‌آب و غیره تاکید کرده‌اند.

حالا با این شرایط مشخص نیست که ایران برای تامین 60 قلم کالا و مواد غذایی روس‌ها چه برنامه‌ای دارد چرا که از سویی برخی از این محصولات جزو محصولات کشاورزی آب‌بر به‌شمار می‌روند و برخی دیگر نیز در ایران تولید نمی‌شوند.

البته عیسی کلانتری، دبیر کل خانه کشاورز در این زمینه اظهار کرد: برخی از محصولاتی که در فهرست ارسالی از روسیه قرار دارد مانند موز، آناناس، قهوه، روغن زیتون و ... محصولاتی هستند که در داخل چندان تولید نمی‌شوند و جزو محصولات وارداتی به‌ شمار می‌روند که ایران می‌تواند این محصولات را از طریق صادرات مجدد به روسیه بفرستد.

وی تاکید کرد: ایران باید صادرات این محصولات را مدیریت کند و با توجه به حفظ منابع پایه کشور هیچ‌گونه تعهدی برای تامین مایحتاج روس‌ها در زمینه‌ محصولات آب‌بر ندهد.

دبیر کل خانه کشاورز ادامه داد: بسیاری از محصولات دیگر مانند انواع میوه، صیفی‌جات از جمله هندوانه، سیب‌زمینی و غیره که جزو محصولات آب‌بر به‌شمار می‌روند در سال گذشته تولید شده و همچنان مازاد آن‌ها در کشور وجود دارد که می‌تواند فرصتی جدید برای ارز ‌آوری کشور باشد اما ایران برای دراز‌مدت باید سیاست‌گذاری خود را براساس منافع ملی تعیین کند.

گرچه پیش از این محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه ستاد ویژه در این وزارتخانه تشکیل داده بود اما باید دید که سیاست‌گذاری‌های وزارت جهاد کشاورزی برای تامین مایحتاج روس‌ها چگونه دنبال می‌شود و آیا مساله‌ مهمی به نام بحران آب در ایران مد نظر قرار می‌گیرد یا از حول صادرات به روسیه بحران آب را فراموش می‌ شود؟
کد خبر 2c4ed7745b75484b849cb6fd30504864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =