علی شریعتی از جمله فعالان تشکلی صنایع غذایی به‌شمار می‌رود که در راستای برگزاری نمایشگاه نیز در زمره فعالین قرار دارد. سال گذشته با تلاش‌های بسیار موفق شد روند توسعه‌ای را در نمایشگاه نوشیدنی‌ها به کمک همکارانش حاکم کنند، امسال هم به‌عنوان مدیر اجرایی به‌دنبال برگزاری باشکوه‌تر هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نوشیدنی‌ها، چای، قهوه و صنایع وابسته است. 
در حاشیه نمایشگاه «ایران اگروفود» فرصتی دست داد تا گفت‌وگویی با این عضو هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی و دبیر انجمن صنفی اسنک ایران انجام دهیم که ماحصل آن در ادامه می‌آید: 

به‌عنوان یک مدیر موفق تشکلی صنعت غذا، چه ارزیابی از نمایشگاه اگروفود دارید و چه نقاط ضعف و قوتی را متصور هستید؟
برای ارزیابی این نمایشگاه در مرحله نخست بررسی عنوان این نمایشگاه حایز اهمیت است. برخلاف عنوان این نمایشگاه کمتر از 5 درصد مشارکت‌کنندگان در بخش کشاورزی هستند، این در حالی است که این بخش به‌عنوان تأمین کننده مواد اولیه موردنیاز صنایع غذایی از جایگاه حایز اهمیتی برخوردار است. 
اگر محدودیت فضا این اجازه را نداده، باید به‌طور حتم برای این بخش پراهمیت حتی به‌صورت جداگانه فضایی را در نظر گرفت. اعتقاد دارم به‌دلیل گستردگی صنعت غذا این نمایشگاه بیشتر فضایی برای عرض اندام برندهای متوسط شده است و چون حیات این‌گونه برندها وابسته به حضور در «اگروفود» است، معضلات بسیاری حتی در جانمایی و... به چشم می‌خورد. 

اگر این‌گونه است پس چرا همواره «اگروفود» در زمره موفق‌ترین نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور قرار دارد؟
این رخداد به این علت است که شاخص ارزیابی نمایشگاه‌ها در کشور ما کمی و برمبنای میزان مشارکت و متراژ نمایشگاه‌ها می‌باشد و هیچ مرجعی ارزیابی نمی‌کند که اگر نمایشگاه در این سطح برگزار می‌شود، چه میزان مذاکره رودرو و خروجی داشته و به چند قرارداد منجر شده است. 
اعتقاد دارم اعدادی نظیر میزان مشارکت و... بیشتر جنبه نمایشی دارد تا جنبه کیفی که باید مسایل و ارزیابی‌های کیفی جایگزین نگاه کمیت گرایانه در این نمایشگاه شود. 
اعتقاد دارم همانگونه که شرکت‌های شیرینی و شکلات از این نمایشگاه جدا شدند، نوشیدنی‌ها و لبنیات‌ نیز به‌طور تخصصی نمایشگاه داشته باشند تا هر سه صنعت صادراتی ما در فضای اختصاصی به نمایش توانمندی‌های خود بپردازند. هدف برگزاری نمایشگاه «اگروفود» مشخص نیست، آیا هدف فروش دارد یا توسعه بازارهای صادراتی. این نمایشگاه باید همانطور که پیشتر هم اعلام کرده‌ بودیم دارای اپلیکیشن اختصاصی بوده و بازدیدکنندگانش وجهه تخصصی داشته باشند و آمار بازدیدکنندگان و طیف‌های حضور به‌طور تفکیکی مورد ارزیابی قرار گیرد. اگر اینگونه نباشد «اگروفود» تبدیل به نمایشگاهی پرهیاهو برای هیچ خواهد شد. 

اگر اینگونه است پس چرا هرساله شاهد افزایش تعداد مشارکت‌کنندگان داخلی و خارجی در این نمایشگاه هستیم؟ 
چون اجازه رشد نمایشگاه‌های جانبی داده نمی‌شود، این نمایشگاه همواره دارای روند توسعه کمی است. 
اعتقاد دارم اهل صنعت مشارکتی در تصمیم‌گیری‌های اجرایی در روند برگزاری «ایران اگروفود» ندارند و از این‌رو پیشنهاد می‌کنم اتاق بازرگانی به‌عنوان شایسته‌ترین مرجع در راستای بهبود کیفی برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی وارد عمل شود. متأسفانه هم‌اکنون مجریان نمایشگاهی این تصور را دارند که تشکل‌ها به‌دنبال سهم‌خواهی هستند و حتی از نظریات کارشناسی آنها استفاده نمی‌کنند. 
در نمایشگاهی نظیر «الکامپ» چند وزیر حاضر می‌شوند، اما معلوم نیست چرا حتی در مراسم گشایش «ایران اگروفود» وزیر جهادکشاورزی هم حاضر نمی‌شود. 

جنابعالی به‌عنوان مدیر اجرایی نمایشگاه نوشیدنی‌ها هم فعالیت دارید، برای آنکه نواقصی که به آن اشاره کردید در نمایشگاه نوشیدنی‌ها به چشم نخورد چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟
ما با رایزنی‌هایی که از طریق کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی و اتاق بازرگانی انجام داده‌ایم مانند پارسال به‌دنبال آن هستیم که پای مقامات بسیاری را به این نمایشگاه باز کنیم. 
از سوی دیگر از این تریبون اعلام می‌کنم که مجوز برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی لبنیات را اخذ کرده‌ایم که همزمان با نمایشگاه نوشیدنی‌ها در سال 9 و 8 از 23 تا 26 شهریور برگزار خواهد شد. 

حالا که به‌طور جدی وارد عرصه نمایشگاهی شده‌اید چه تمهیداتی اندیشیده‌اید که نمایشگاه‌های شما اسیر تکرار نشود؟
تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا روند تکراری این‌چنینی نداشته باشیم.

منبع: اقتصاد سبز


کد خبر 2d4abc61e6a049b49cd2e2b6d09e6d1d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =