به دلیل افزایش قیمتها و کاهش قدرت خرید مردم، چند ماهی است که صنعت لبنیات با 10 تا 15 درصد مازاد شیر مواجه است که به خاطر همکاری با دامدار اقدام به ذخیره سازی آن به صورت شیر خشک نموده است و در حال حاظر به ارزش بیش از 220 میلیارد تومان شیر خشک در انبارهای صنایع لبنی موجود است.
به عبارتی مشکل امروز صنعت دامپروری عدم دریافت شیرخام توسط صنایع لبنی نیست بلکه دامدار معتقد است قیمت خرید بازار متناسب با هزینه شیر خام نیست پس در وضعیت موجود هر سیاست حمایتی باید دو مشخصه داشته باشد؛ هم قیمت تمام شده شیر خام دامدار را کاهش دهد و هم مصرف کننده نهایی را بیش از این از مصرف لبنیات روگردان نکند که متاسفانه طرح مذکور هیچ یک از دو مشخصه را ندارد.

 رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: حمایت از بخش کشاورزی در تمامی دنیا وجود دارد به عبارتی حمایت از کشاورزی یک راهکار انتخابی نیست بلکه یک ضرورت گریز ناپذیر است که کل دنیا به آن رسیده ولی روش حمایت متناسب با وضعیت اقتصادی و امکانات موجود متغیر است.

 وی خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت موضوع شیر و لبنیات ارقام مختلف یارانه‌دهی در این بخش تجربه شده است: یارانه به صنایع لبنی، یارانه مستقیم به دامدار، یارانه غیر مستقیم به دامدار از طریق علوفه ارزان قیمت و نیز خرید تضمینی از جمله سیستمهای حمایتی تجربه شده در کشور است.

یارانه به صنایع لبنی به منظور کاهش قیمت محصولات لبنی و افزایش سرانه مصرف و به تبع آن جذب بیشتر شیر خام تولیدی و مازاد کشور بود که البته در زمان خود منشا اثرات عموما مثبت و گاها منفی بود که بعد از طرح ملی هدفمندی یارانه ها، این سیستم بازنگری و با سیستم یارانه به دامدار جایگزین شد.

 او یادآور شد: سیستم خرید تضمینی به شکل دریافت شیر از دامدار و تبدیل آن به پودر شیر خشک علی رغم مخالفت کارشناسان در دوره ریاست جهاد آقای مهندس اسکندری پیاده شد که به دلیل ذخایر شیر خشکی که فراهم کرد و نیز عدم توان پرداخت به موقع مطالبات میلیاردی دامداران که حتی از یک سال هم فراتر رفت، مشکلات عدیده ای برای دامداران ایجاد کرد که قطعا دامداران آن را از یاد نبرده اند.

پرداخت یارانه علوفه که در سال 91 اجرا شد با همه مشکلات اجرایی و احتمالا انحرافات ذاتی، یکی از موفق ترین و کارامد ترین یارانه هایی بود که پرداخت شد.

سیستم یارانه به شکل پرداخت مستقیم که در زمستان سال گذشته و بهار امسال اجرا شد اگرچه کیفیت یارانه علوفه را ندارد و نوعی تورم در بازار علوفه را قابل پیش بینی میکند ولی از سیستم خرید تضمینی و تبدیل شیر خام به پودر به مراتب کارامدتر است.

خاتمی تاکید کرد؛ قیمت جهانی نهاده های دامی در یک سال گذشته بین 20 تا 30 درصد کاهش یافته در حالیکه در ایران این روند برعکس بوده است اما دولتی که معتقد به سیستم عرضه و تقاضا و در عین حال مدافع مصرف کننده است باید این تحول بزرگ جهانی را درک و خود را با آن همسو کند.

 وی تصریح کرد: حدود 70 درصد قیمت تمام شده شیر خام، نهاده دامی است که مهمترین و گرانترین آن شامل جو، ذرت و کنجاله سویا است و کارآمدترین روش آن است که به این نهاده‌ها یارانه داده شود. بر اساس آمار واردات نهاده های دامی حدود 2.5 میلیون تن در سال است که با پرداخت 250 تومان یارانه به تنها 30 درصد آن میتوان قیمت متورم و غیر واقعی علوفه در کشور را سامان داد و به تبع آن قیمت شیر خام و محصولات لبنی را برای تولید کننده و مصرف کننده قابل تحمل کرد.

 خاتمی‌مقدم از طراحان طرح خرید تضمینی پرسید: محل و مقدار منابع مالی به کار رفته در طرح چقدر است؟ دوره اجرای طرح تا چه زمانیست؟ تا چه میزان موجودی استراتژیک شیر خشک کشور لحاظ شده است؟ تا چه اندازه با سخت افزار تولید و انبارش آن هماهنگ شده است؟ تا چه حد امکان صادرات شیر خشک تولیدی فراهم شده است؟

 وی با اشاره به اخباری راجع به عزم دولت برای صادرات شیر حشکهای تولیدی تأکید کرد: اگر مقرر باشد که شیرخشک تولیدشده به کشورهای اطراف ازجمله بازار جدید روسیه صادر شود، باید دید که قیمت شیرخشک تولیدشده در کشورمان می‌تواند با بازار رقابت کند؟ در حال حاضر قیمت جهانی هر کیلو شیر خشک بر پایه دلار 3200 تومانی کمتر از 8000 تومان است در حالیکه با شیر 1250 تومانی قیمت تمام شده در ایران بیش از 11000 تومان است و با شیر 1440 تومان این عدد از 13000 تومان فراتر خواهد رفت! با این قیمتها میخواهیم لبنیات و شیر خشک صادر کنیم؟ در حالیکه همین امروز کشور بلاروس 75 درصد شیر خشک روسیه را به قیمت جهانی  به این کشور تحویل میدهد، ایران چه سهمی از این بازار را با چه قیمت و کیفیتی میخواهد فتح کند؟ آیا می خواهد برای صادرات به روسیه هم یارانه بپردازد؟ آیا دولت بازار روسیه را مانند عراق یک بازار سنتی فرض کرده که بخواهد تنوعی از کیفیت شیر خشک را که از شیرهای مختلف و صنایع لبنی متعدد به دست می آید را به بازار سیستماتیک و منظم روسیه صادر کند؟

 خاتمی‌مقدم همچنین گفت: در حال حاضر 23 هزار تن شیرخشک داخلی در انبار صنایع لبنی دپو شده است و خرید تضمینی شیر توسط دولت و تولید مضاعف شیر خشک، اگر موفق به صادرات نشود، بر ذخایر شیرخشک کشور می‌افزاید، به نحوی که پیش بینی می شود تا پایان امسال دپوی شیر خشک کشور به حدود 35 تا 40 هزار تن، یعنی مصرف یک سال کشور خواهد رسید که تهدید جدی برای بازار شیر خام در سال بعد خواهد بود.

 وی در ادامه افزود: از دولتمردان تقاضا میکنیم آسان ترین راه را به عنوان بهترین راه انتخاب نکنند و به دامداران توصیه می شود صرفا به خاطر خستگی از چالش طولانی مدت با دولت، تن به راهکارهای پرهزینه و تهدید کننده آتیه ندهند.
کد خبر 337f5e50870a443f85c8dfe93d3fe181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =