۰ نفر
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
مواد غذایی> قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در مصوبه دولت به صراحت عنوان شده که اگر در منطقه ای نانوایی درخواست آزادپزی دارد حتما باید در آن منطقه چهار نان یارانه ای داشته باشیم.

مجتبی خسروتاج، شب گذشته در برنامه پایش درباره اینکه مردم در برخی محله ها عنوان می کنند که کلا نانوایی ها آزادپز شدند و نان گران شده است گفت: اینگونه نیست. نانوایی با نوع نان مشخص و محل قرارگیری برای آزادسازی در نظر گرفته می شود. مثلا اگر در تهران 1100 نانوایی سنگکی داریم، در مجموع در استان تهران 134 نانوایی سنگکی آزادپز شده است.

وی با بیان این‌که دولت هنوز تصمیمی برای حذف یارانه نان و آزاد شدن قیمت‌ها نگرفته است افزود: طبق مصوبه هیات وزیران در آذر سال گذشته، برای جبران هزینه‌های نانوایی‌ها در کارگروه‌هایی که در استانداری‌ها تشکیل می شود می‌توانند قیمت نان را تا سقف 20 درصد اصلاح کنند تا جبران هزینه‌های نانوایی ها که بیشتر به آرد برمی گردد، باشد.

او خاطرنشان کرد: این مصوبه بخش دیگری هم دارد که نانوایی ها در صورت خواست خودشان می توانند به سمت آزادپزی حرکت کنند و اگر مثلا در منطقه ای پنج نانوایی وجود دارد، یکی از این نانوایی ها درخواست آزادپزی داشته باشد. این درخواست در کارگروه‌های استانی مطرح و با درخواست خود نانوایی، به آزادپز تبدیل می شود. تنها مصوبه ای که دولت در این زمینه داشت همان مصوبه آذرماه سال گذشته بود اما در سال جاری، در بند "و" ماده 20 لایحه بودجه به دولت اجازه داده می شود که از محل اصلاح قیمت ها نسبت به پرداخت یارانه نقدی یا غیرنقدی به اقشار آسیب پذیر یا روستاییان یا شهرهای زیر20 هزار نفر چیزی مازاد بر یارانه ای که الان در بخش نان داده می شود یارانه دهد.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: در مصوبه مجلس آمده که دولت مجاز است از محل اصلاح قیمت و درآمدی که از این ناحیه ایجاد می شود که پیش بینی شده در لایحه بودجه که قریب به 5000 میلیارد تومان باشد، از محل این منابع به اقشار نیازمند کمک کند. بر اساس این مصوبه مجلس برخی دارند گمانه زنی می کنند که چون در آن مصوبه گفته دولت باید در زمانی سه ماهه این کار را انجام دهد پس تا سه ماه دیگر قرار است قیمت ها اصلاح شود و قیمت ها آزاد شود در حالی که دولت هنوز دراین باره تصمیمی نگرفته و این صرفا بر اساس مصوبه ای که در قانون بودجه آمده حدس زده شده و فقط گمانه زنی است.

خسروتاج ادامه داد: حتی از همان محل 20 درصدی که دولت در سال گذشته پیش بینی کرده بود که به سمت آزادسازی برویم، حداکثر تا پایان سال گذشته 9 درصد بیشتر در کل کشور آزادسازی نشده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارات درپاسخ به اینکه آیا آزادسازی قیمت نان به طور کلی مشخص شده چه زمانی انجام شود و اگر این مسئله صورت بگیرد آیا از مبلغ یارانه نقدی کسر خواهد شد؟ اظهارکرد: یارانه نقدی که ماهانه برای جامعه هدف واریز می شود 4500 تومانش مربوط به یارانه نان است. در ماده پنج قانون هدفمندی یارانه ها آمده که دولت موظف است یارانه آرد و نان را به میزانی که در لایحه بودجه سالیانه مشخص می‌شود ‌با روش های مناسب در اختیار مصرف کنندگان متقاضی قرار دهد و سرانه یارانه نان ‌روستاییان و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و اقشار آسیب‌پذیر در سایر شهرها به‌تشخیص دولت حداقل 50 درصد بیشتر از متوسط یارانه سرانه خواهد بود. یعنی برای اقشار آسیب پذیر 50 درصد بیشتر از 4500 تومان در نظر گرفته خواهد شد.

به گفته خسروتاج حداقل 50 درصد بیشتر از این رقم برای اقشار آسیب پذیر و روستاییان وشهرهای کوچک در نظر گرفته می شود.

وی گفت: البته شناسایی اقشار آسیب پذیر یک مقدار زمان بر است، بر اساس اطلاعات سازمان هدفمندی یارانه ها و بر اساس فرم‌هایی که مردم از اطلاعات خود ارائه داده اند باید این شناسایی صورت بگیرد.


منبع:ایسنا
کد خبر 34f33a860ae74c97900a898cd7038a34

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =