۰ نفر
۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۶
کشاورزی> کمبود آب و خشکسالی‌های اخیر بلای جان پسته خندان کرمان شده است و با این شرایط کم‌کم پسته کرمان در کمیت و کیفیت جای خود را در بازار به رقبای داخلی و خارجی می‌دهد.

 استان کرمان با بیش از 300 هزار هکتار باغ زیرکشت پسته به عنوان قطب اول تولید پسته در ایران است و عمده پسته کرمان در  شهرستان‌های رفسنجان، سیرجان و زرند  با حدود 86 هزار هکتار باغ پسته تولید می‌شود.

روزگاری پایتخت پسته جهان بود و کیفیتش زبان زد عام و خاص بود. اما این روزها پسته کرمان به مانند گذشته خندان نیست و خشکسالی‌های اخیر، استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، تغییرات آب وهوایی پسته خندان کرمان را نگران احوال کرده است.

خراسان، فارس و اصفهان رقیب پسته کرمان

چند سالی است که دیگر ایران قطب اول پسته دنیا نبوده و آمریکا به عنوان قطب اول تولید پسته جهان شناخته شده است.

محمود ابطحی نائب رئیس انجمن پسته، با  اشاره به جایگزینی آمریکا به عنوان قطب اول تولید پسته در دنیا گفت:برداشت پسته در آمریکا در واحد سطح در آمریکا بیشتر از ایران شده است و اکنون تولید پسته در ایران در رتبه دوم قرار دارد.
ابطحی معتقد است پسته ایران همچنان بازارهای خود را دارد.

وی اصلی‌ترین مشکل پسته در ایران و به خصوص کرمان را در کمبود آب دانست و گفت: تا زمانی که مشکل آب حل نشود به تبع آن بهره وری پسته در کرمان پایین است.

کاهش تولید پسته در استان کرمان

به گفته ابطحی اکنون 70 درصد پسته ایران در کرمان تولید می‌شود  که استان‌های خراسان رضوی،فارس، اصفهان و خراسان جنوبی در حال تولید  و توسعه پسته هستند.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی انجمن پسته ایران در گذشته میزان تولید پسته کرمان در کشور حدود 75 درصد بوده است که این رقم به 56 تا 70 درصد پسته رسیده است.
سرقت پسته و نا امنی مشکل دیگر پسته کاران
رضا خواجویی یکی از پسته داران رفسنجان می‌گوید: غیراستاندارد بودن کودهای حیوانی و گرانی آن‌ها، کمبود تجهیزات، عدم کنترل در برداشت محصول از مشکلات پسته کاران  کرمانی است.

وی افزود: سرقت‌های زیاد در زمینه  پسته صورت می‌گیرد به طوری که در اواخر شهریور و اوایل مهرماه تعداد زیادی از پرونده‌های قضایی مربوط به سرقت پسته است.

احمدی خرید به مبلغ اندک و فروش به مبلغ بالا را یکی دیگر از مشکلات پسته کاران عنوان کرد.
فرماندار کرمان در این باره با تأکید به استفاده از نیروی کار انسانی مورد استفاده در باغات پسته گفت: در صورت استفاده از اتباع غیر ایرانی ضروریست مجوزهای لازم را داشته باشند ، اعتماد نباید باعث ایجاد برخی مشکلات امنیتی شود به کارگیری کارگر غیر ایرانی قطعاً تبعات و مسائل امنیتی به دنبال دارد لذا باید مراقبت‌های لازم را در این خصوص انجام دهیم تا مسائل امنیتی در پی نداشته باشد.

فرماندار کرمان: کمبود آب بلای جان پسته کرمان شده است

محمد علی توحیدی با اشاره به کم آبی سال‌های اخیر و ارتباط این موضوع با بخش کشاورزی گفت: کشاورزی و به‌ویژه موضوع باغداری بخش قابل توجهی از اقتصاد شهرستان کرمان است و حوزه کم رقیب آن را باغات پسته تشکیل می‌دهد، هر چند به دلیل کم آبی، مشکلاتی داشتیم اما هنوز این محصول مهم و استراتژیک نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد که به لحاظ اهمیت این موضوع بایستی جلسات متعددی در بخش آبیاری این محصول و همچنین سایر محصولات گذاشته شود تا از تمامی ظرفیت‌ها استفاده شود .
وی با توجه به قرار گرفتن در فصل برداشت پسته خواستار هماهنگی‌های بیشتر و تلاش مضاعف دستگاه‌های متولی شد و خاطرنشان کرد : باید در پروسه محصول پسته از زمان برداشت تا آماده سازی جهت روانه به بازار مصرف، تمامی دستگاه‌ها همکاری کنند، جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی و مالکین و باغداران تدابیر لازم را انجام دهند.

عدم رعایت بهداشت بازار پسته را به رقیب واگذار می‌کند

توحیدی رعایت اصول بهداشتی محصول پسته را از باغ تا انبار ضروری دانست و تصریح کرد: جهاد کشاورزی، مرکز بهداشت، استاندارد، بخشداران و سایر دستگاه‌های متولی به جد پروسه بهداشتی این محصول استراتژیک و ارزآور را مد نظر قرار دهند، به گونه‌ای که شرایط استاندارد کشورهای وارد کننده را که اکثراً اروپایی هستند داشته باشد حال چنانچه این پروسه دچار مشکل شود تبعات بسیار و هزینه‌های سنگینی در بر دارد.

پسته کرمان ارز آورترین باغات کشاورزی ایران

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان درباره وضعیت پسته در شهرستان کرمان گفت: میزان سطح کشت پسته شهرستان کرمان 48670 هکتار است که 43000 هکتار آن بارور و با تولید 25000 تن در سال 33 درصد از صادرات پسته را به خود اختصاص داده است .

افضلی مشکل کم آبی، خسارات ناشی از سرمازدگی ، نامناسب بودن ساختار باغات و برخی ارقام نامطلوب را از جمله مشکلات فعلی پسته برشمرد.

باغ‌های پسته کرمان به عنوان ارزآورترین محصول کشاورزی استان و کشور محسوب می‌شود اما کاهش 30 درصدی تولید این پایتخت را با مشکلاتی در تولید پسته مواجه کرده است. پایتختی که سالانه حدود یک میلیارد و 600 میلیارد دلار از تولید پسته درآمد داشت.

پسته به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی ایران سهم قابل‌توجهی در ارزآوری و رونق اقتصادی کشور دارد، اگر تلاشی برای رفع موانع مشکلات تولید پسته صورت نگیرد انحصار تولید پسته در بازارهای جهانی از دست پسته‌کاران  کرمانی و ایرانی خارج خواهد شد.

منبع:شفاآنلاین
کد خبر 35690ce6b5e84ec7893be8d95d1014c8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =