عضو انجمن صنایع شیرینی و شکلات با بیان اینکه برخی تولیدکنندگان اعتراضاتی را نسبت به بخشنامه حذف قیمت از روی محصولات دارند، گفت: در صورت عدم اجرای دقیق این طرح، ممکن است به برخی تولیدکنندگان آسیب وارد شود.

محمدرضا بشارت در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد بخشنامه ابلاغی نعمت‌زاده وزیر سابق صنعت در خصوص حذف درج قیمت بر روی محصولات شیرینی و شکلات، اظهار داشت: دنیا به سمت حذف قیمت پیش رفته و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم، اما باید راهکار مناسبی برای اجرای دقیق این دستورالعمل دیده شود. 

وی با بیان اینکه برخی تولیدکنندگان اعتراضاتی را در مورد این بخشنامه دارند، ادامه داد: در این روش، خرده‌فروشان قیمت نهایی کالاها را مشخص می‌کنند که در شرایط فعلی ممکن است با برخی مخاطرات همراه باشد، به عنوان مثال ممکن است خرده‌فروشان، محصولات پرفروش و یا تولیدات برندهای معروف را با قیمت بالایی به مشتریان عرضه کنند و در مقابل، شرکت‌های کوچکتر، قیمت‌های خود را ثابت نگه دارند یا کاهش دهند. در این شرایط، اگر مصرف‌کننده به دنبال برند نباشد، محصول ارزانتر را انتخاب خواهد کرد. 

وی با بیان اینکه هنوز فرهنگ فروش کالا و قیمت‌گذاری آن در واحدهای خرده‌ فروشی کشور وجود ندارد، افزود: ممکن است برخی شرکت‌ها مقاومتی در برابر اجرای این طرح داشته باشند و با برداشته شدن قیمت‌ها، قصد زمین زدن برخی رقبا را داشته باشند، در این شرایط باید ببینیم خرده‌فروشان چطور رفتار می‌کنند تا به ضرر بسیاری از برندها نباشد. 

بشارت با تأکید بر لزوم نظارت دقیق بر اجرای این بخشنامه، گفت: این تصمیم در روزهای پایانی وزارت نعمت‌زاده گرفته شده که باید ببینیم شریعتمداری وزیر جدید صنعت چه راهکاری برای اجرای آن خواهد دید، زیرا حذف قیمت نیازمند یک ساختار مشخص است. 

وی ادامه داد: در صورت اجرای این طرح، همه چیز به مغازه‌دار منتقل می‌شود و با توجه به تنوع محصولات در واحدهای خرده‌فروش، کنترل قیمت‌ها کار سختی است. 

به گفته بشارت، در حال حاضر محصولات وارداتی بدون درج قیمت در بازار عرضه می‌شوند که بخشی از آنها به صورت قاچاق و بخشی نیز به صورت رسمی وارد می‌شوند. در این شرایط،‌ کنترل قیمت توسط خرده‌فروشان انجام می‌شود و این محصولات نیز مشتریان خاص خود را دارند که شاید قیمت برایشان خیلی مهم نباشد. 

عضو انجمن شیرینی و شکلات با بیان اینکه همه، کلیات اجرای طرح را قبول داریم، گفت: روش اجرای آن باید به دقت انتخاب شود. 

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا به نظر شما درج قیمت درب کارخانه بر روی محصولات می‌تواند تا حدی کنترل قیمت‌ها را راحت‌تر کند؟ گفت: در این صورت، سود مغازه دار و هزینه‌های ایجاد شده پس از خروج کالا از کارخانه مشخص می شود و ممکن است عده‌ای ناراضی باشند. همچنین مصرف کننده وقتی ببیند بین قیمت درب کارخانه و قیمت نهایی، اختلاف وجود دارد، حاضر به پرداخت نرخ نهایی نخواهد بود و در نتیجه مصرف کننده بدبین می‌شود.
کد خبر 366766883384478db9738e70332d7836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =