مواد غذایی> بیش از سه چهارم محصولات غذایی در جهان به بخشی از گرده افشانی حشرات و حیوانات متکی است.

گرده افشان ها برای عرضه مواد غذایی ما حیاتی هستند. تعداد زیادی از گونه های گرده افشان در سراسر جهان در خطر انقراض قرار دارند توسط فشارهای مختلف که ساخته دست بشر است. با توجه به ارزیابی های اولیه معیشیت میلیون ها نفر و صدها میلیارد دلار از منابع غذایی به این طریق تهدید می شود.

با این حال، ارزیابی و مطالعه دو ساله انجام شده است که راه های موثر برای حفاظت از جمعیت گرده افشان ها را نشان می دهد.

گرده افشان های از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مهم هستند. دکتر ورلا لوسیا امپراتریز فونسکا، از روسای ارزیابی ارشد فائو و استاد دانشگاه سائوپائولو گفت: گرده افشان ها همکاران مهمی برا یتولید موادغذایی و امنیت غذایی در جهان هستند. به طوری که سلامت آنها به طور مستیم به سلامت ما مرتبط است.

بیش از 20 هزار گونه زنبور وحشی وجود دارد. به علاوه بسیاری از گونه های پروانه ها، مگس ها، سوسک، پرندگان، خفاش ها و حیوانات دیگر به گرده افشانی کمک می کنند.

محصولات گرده افشانی شامل انواع میوه، سبزیجات، دانه های روغنی و آجیل ها می شود. بسیاری از این منابع غذایی ویتامین ها و مواد غذایی مهم هستند و بدون آنها سوءتغذیه و خطرات ناشی از آن افزایش پیدا می کند. همچنین چندین محصول از منابع مهم درآمدی در کشورهای در حال توسعه محسوب می شوند، محصولاتی مانند قهوه و کاکائو.

سیمون پاتس، استاد تنوع زیستی دانشکده کشاورزی ریدینگ بریتانیا گفت: بدون گرده افشان ها بسیاری از ما دیگر نمی توانیم از قوه، شکلات، سیب و بسیاری دیگر از مواد غذایی لذت ببریم.

بیش از سه چهارم محصولات غذایی در جهان به بخشی از گرده افشانی حشرات و حیوانات متکی است. همچنین بین 235 میلیون دلار تا 577 میلیون دلار آمریکا، ارزش تولید مواد غذایی جهان سالانه متکی به کمک مستقیم گرده افشان هاست.  

برای مثال، شکلات، از درخت کاکائو (ارزش محصول داه کاکائو سالانه 5.7 میلیارد دلار آمریکا است) بدست می آید. اما پشه های مختلف از جمله پشه های نیشدار برای گرده افشانی آن ضروری است.

حجم تولید محصولات کشاورزی به گرده افشانی حیوانات واسته است در طول 50 سال 300درصد رشد کرده است.

نزدیک به 90 درصد از تمام گیاهان گلدار وحشی حداقل تا حدی به گرده افشانی حیوانات وابسته هستند. علاوه بر محصولات غذایی، گرده افشانی برای تولید سوخت های زیستی (کلزا و روغن پالم) الیاف ( به عنوان مثال پنبه) دارو، علوفه برای دام و مصالح ساختمانی کمک می کند. تامین بعضی از گونه های موم برای شمع، آلات موسیقی و هنر و صنایع دستی هم وابسته به این گرده افشانی هاست.

منبع: فائو
کد خبر 375843f112be4239bb7268b7aa61ad78

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =