صنایع غذایی> اقتصاد غذا –صادرات در ایران متولی ندارد و بعد از ادغام وزارتخانه های صنعت ومعدن و بازرگان هنوز جایگاه صادرات در دولت نامعلوم است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، غلامعلی سلیمانی بنیانگذار و رییس هیات مدیره گروه صنایع غذایی کاله (سولیکو) و دارنده مدال افتخار صادرات  روز گذشته در جمع خبرنگاران ضمن بیان مطلب فوق افزود: زیر ساختهای صادراتی در کشور وجود ندارد اما  اعتقاد دارم  به جای پول نفت کشور راباید با پول حاصل از صادرات اداره کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فودپرس» در خصوص 200میلیارد تومان مشوق های صادراتی گفت: تا کنون هیچ پولی بابت مشوق های صادراتی به کارخانجات پرداخت نشده است و شرکت کاله به تنهایی 50 میلیارد تومان از این محل از دولت طلبکار است.

سلیمانی افزود:  توسعه  صادرت در مجموعه کاله ناشی از باور ما به ارزآوری و توسعه کشور است و اگر حتی یارانه ای هم پرداخت نشود بازهم به هر قیمتی به صادرات ادامه خواهیم داد.

وی افزود: کاله  از ابتدای سال 2016 حدود یک میلیون دلار انواع پنیرهای سخت ونیمه سخت و شیر خشک به روسیه صادر کرده است.

رییس هیات مدیره گروه صنایع غذایی کاله خاطرنشان کرد: در سال2015 نیز گروه صنایع غذایی کاله 204 میلیون دلار انواع محصولات غذایی رابه کشور های CIS و GCC، عراق، افعانستان، پاکستان، کانادا، استرالیا، اروپا و آمریکا صادر کرده است.

دارنده مدال افتخار صادرات در خصوص  راهکارهای ارائه شده به دولت برای توسعه صادرت لبنیات گفت: حذف عوارض گمرکی بین ایران و روسیه و پرداخت هزینه حمل و نقل محصولات صادراتی از محل 200 میلیارد تومان مشوق های صادرتی می تواند کمک موثری برای رشد صادرات لبنیات باشد.

وی تصریح کرد: ایران بیشترین هزینه را در عراق انجام می دهد اما به دلیل کم کاری دولت،  ترکها از فضای اقتصادی عراق بهره برداری می کنند.

رییس هیات مدیره گروه صنایع غذایی کاله با اشاره به راه اندازی کارخانه تولید لبنیات در کربلا با ظرفیت یک هزار تن در روز گفت: شرکت کاله روزانه 600 تن محصول در عراق می فروشد.

سلیمانی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در خصوص اختصاص مشوق های صادرتی برای افزایش سرانه مصرف شیر در کشور خاطرنشان کرد: برای ادامه تولید و رشد صنعت باید به بازار داخل و صادرات به صورت همزمان توجه داشت . اگر دولت  بخواهد می تواند با حذف 9درصد مالیات بر ارزش افزوده مواد لبنی به کاهش قیمت و در نتیجه افزایش مصرف سرانه شیر و لبنیت در کشور کمک کند.

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده از شیر دیافت نمی شود اما از بسته بندی  شیر و سایر موارد مربوط به آن  این مالیات دریافت می شود.

سلیمانی در بخش دیگری ازسخنان خوددر خصوص وضعیت صنایع لبنی گفت: صنایع لبنی تنها با 50درصد ظرفیت خود کار می کنند و ما نیز با 75 درصد ظرفیت فعال هستیم زیرا طی سه سال گذشته سرانه مصرف لبنیات حداقل 15درصد کاهش یافته است.

وی با انتقاد از اینکه پس از گذشت 20 سال هنوز زنجیره تولید و تامین شیر در کشور تعریف نشده گفت: هنوز هیچ برنامه مشخصی برای زنجیره تولید و تامین شیر نداریم و دامداران، صنایع تبدیلی و مصرف کنندگان همچنان سرگردانند.

رییس هیات مدیره گروه صنایع غذایی کاله  با اشاره به تلاش این شرکت برای بهبود روند خرید شیرخام از دامداران گفت: در گذشته قیمت شیر خام  فقط بر مبنای میزان چربی قیمت گذاری و خریداری می شد اما ما  با اصلاح این روند، شیر خام را بر مبنای چربی، پروتئین و بار میکروبی قیمت گذاری و خریداری می کنیم.

سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت در مورد سیاست یک بام و دو هوای استفاده از روغن پالم و واردات این روغن گفت: اگر روغن پالم بد است چرا مجوز واردات آن را می‌دهند و چرا در صنایع روغن نباتی از این روغن  استفاده می‌شود و فقط مشکل در صنایع لبنی است.

 وی افزود: ماست سون بازار خوبی در کشور داشت ولی وزارت بهداشت با جریان‌سازی‌های اخیر ضربه سنگینی به ما وارد کرد و اکنون کار به جایی رسیده است که مردم از مغازه‌های لبنی سنتی خرید می‌کنند که عواقب آن بعدها مشخص می‌شود.

سلیمانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص بازار سرمایه و دلایل عدم ورود کاله به بورس گفت: اعتقادی به بورس ندارم و اگر بخواهم کاله رابه بورس ببرم حتما به بورس لندن خواهم رفت تا پول و سرمایه اروپایی ها و آمریکایی ها را به ایران بیاورم.


کد خبر 382b4043ffc64017a65b42ae8f2a77ef

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =