کشاورزی> معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه خرید برنج از آمریکا مربوط به تیرماه سال جاری است، گفت: 60 هزار تن برنج از آمریکا خریداری شده که هنوز 10 هزار تن آن به کشور وارد شده است.

علی قنبری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی درباره واردات برنج آمریکایی به ایران، گفت: خرید برنج از آمریکا  قبل از ابلاغ بخشنامه ممنوعیت کالاهای مصرفی آمریکا به ایران انجام شده است.

وی افزود: خرید برنج آمریکایی در سوم تیرماه سال جاری انجام شده است درحالی که بخشنامه مربوط به ممنوعیت کالاهای مصرفی آمریکا به ایران در نهم آبان ماه سال جاری توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی تصریح کرد: البته در بخشنامه مذکور، برنج جزء کالاهای تحریمی نبوده است و کالاهایی که برند آمریکایی و ترویج کننده فرهنگ آمریکا در داخل کشور باشند ممنوع شده است).

قنبری افزود: اما علیرغم اینکه برنج جزء کالاهای تحریمی نبوده است بعد از از ابلاغ بخشنامه مذکور شرکت بازرگانی دولتی هیچ کالایی حتی برنج را برای واردات از آمریکا خریداری نکرده است.

وی افزود: پروسه خرید، بارگیری و ارسال یک کالا برای واردات یک پروسه زمان‌بر است و از زمان خرید برنج آمریکایی تا زمان ورود آن به کشور 5 ماه طول کشیده است.

وی با تأکید بر اینکه این برنج برای تأمین ذخایر استراتژیک خریداری شده است، گفت:  تکلیف قانونی شرکت بازرگانی برای تأمین 300 هزار تن برنج است که بخشی از آن خریداری و وارد کشور شده و در حال خریداری بخش دیگری از برنج مورد نیاز هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برنج از کشورهای اوروگوئه، آرژانتین ویتنام، تایلند، هند و تمام کشورهایی که دارای گواهی استاندارد مطابق استانداردهای داخلی کشور باشند و همچنین از کشورهایی خریداری می‌شود که خرید از به صرف اقتصاد کشور باشد.

وی افزود: کل برنج خریداری شده از آمریکا 60 هزار تن و در قالب 3 کشتی است که تا کنون 10 هزار تن از این برنج وارد کشور شده است.

براساس این گزارش، در آبان ماه سال جاری وزیر صنعت ،معدن و تجارت در نامه ای به معاونین و روسای سازمانهای صنعت، معدن وتجارت استانها اعلام کرد، با توجه به  فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری اجازه عرضه کالاهای مصرفی آمریکا که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور می باشند را ندهند.

منبع:فارس
کد خبر 38a45fe3a1544e53919259eee65c10a4

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =