کشاورزی> معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: کیفیت کودهای عرضه شده تولید داخل یا وارداتی در بخش کشاورزی خط قرمز وزارت جهاد کشاورزی است که به هیچ وجه از آن کوتاه نمی‌آییم.

عباس کشاورز با وارد‌کنندگان و تولید‌کنندگان کودهای شیمیایی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به تاثیری که مصرف کودهای شیمیایی و دیگر انواع کود در سلامت محصولات کشاورزی، سلامت مردم و جامعه و محیط زیست دارد، کیفیت کودهای عرضه شده تولید داخل، وارداتی، دولتی، شبه دولتی یا بخش خصوصی برای وزارت جهاد کشاورزی از اولویت بالایی برخوردار است و خط قرمز ماست که به هیچ وجه در مقابل آن کوتاه نمی‌آییم.

وی افزود: عرضه‌کنندگان کودهای کشاورزی می‌توانند بهترین مروج برای بهینه‌سازی مصرف کود از سوی کشاورزان باشند، چرا که با تعدد تکنولوژی‌های جدیدی که در انواع کودها وجود دارد نمی‌توان به ترویج دولتی آن اکتفا کرد و باید خود تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان کودهای کشاورزی چگونگی و کم و کیف مصرف محصولات خود را به کشاورزان آموزش دهند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: کودهای شیمیایی تاثیر بسزایی روی بسیاری از حوادث و اتفاقات طبیعی در شرایط غیرعادی می‌گذارد به گونه‌ای که می‌توان گفت اگر از این کودها به صورت بهینه استفاده کنیم می‌توانیم نسبت به مقاومت تولیدات کشاورزی در برابر سرمازدگی و دیگر حوادث غیرمترقبه طبیعی امیدوار باشیم که نمونه‌های آن در عرصه‌های تولیدی داخل دیده شده است و بهبود و اصلاح تغذیه می‌تواند از بار خسارات وارد شده به باغات ناشی از سرمای بهاره بکاهد .

وضعیت نابه‌سامان کودهای شیمیایی در دولت گذشته


کشاورز اظهار کرد: با شروع دولت یازدهم با انبارهای خالی کود مواجه بودیم و عدم نظارت دقیق بر کیفیت کودهای عرضه شده، بنابراین چند سناریو را جلوی خود قرار دادیم و ضمن ارزیابی دقیق عرضه شده به این نتیجه رسیدیم که وضعیت کودهای عرضه شده از نظر کیفی در آن بازه زمانی اصلا قابل اطمینان نبود و اولین کاری که انجام شد استاندارد‌سازی اجباری کودهای عرضه شده و قانونمند کردن آن در ساختاری مشخص بود.

وی تصریح کرد: در این زمینه با نهادهای قضایی هماهنگی لازم صورت گرفت و ضمن ارزیابی از میزان نگرانی نسبت به کیفیت کودهای عرضه شده، عرضه‌کنندگان کودهای بی‌کیفیت که بسیار نگران‌کننده بود برخورد قضایی جدی صورت گرفت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: نگرانی وزارت جهاد کشاورزی از کودهای وارداتی کمتر از کودهای تولید داخل از نظر کیفی است و باید این را بدانیم که کود یک کالا نیست، بلکه تکنولوژی است و باید همه دست به دست هم کمک کنیم تا تعاریف جدیدی از این مساله به کشاورزان ارائه کنیم و کیفیت کودهای عرضه شده را ارتقاء دهیم.

منبع:ایسنا
کد خبر 38f6d9c18bab439294767f9c0d71b658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =