۰ نفر
۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
غذا و تغذیه> متخصص دیابت با اشاره به رژیم غذایی مناسب برای کودکان دیابتی گفت: آموزش والدینی که کودک مبتلا به دیابت دارند، ضرورت دارد.

مهریار خسروشاهى در ارتباط با ضرورت آموزش والدینی که کودک مبتلا به دیابت دارند، گفت: بیشتر کودکان به 2 تا 3 بار تزریق روزانه انسولین(Insulin) نیاز دارند که در زمان‌های معین در هر روز انجام می‎شود.

وی با بیان اینکه بیشتر کودکان به بیش از یک نوع انسولین نیاز دارند، افزود:اینکه چه نوع انسولینی و چند بار تزریق در روز مورد نیاز است را پزشک تعیین می کند زیرا احتیاج افراد مختلف، یکسان نیست.

 متخصص دیابت(Diabetes) ادامه داد: تزریق انسولین ممکن است سبب تجمع نامناسب بافت چربی یا تحلیل رفتن بافت چربی در منطقه تزریق شود. برای جلوگیری از این پیامد بهتر است والدین هر دو بار تزریق محل آنرا عوض کنند. همچنین با محبت و ملایمت برای کودک توضیح دهید که اگر چه تزریق انسولین دردناک است ولی برای سلامتی کودک ضروری است.

خسروشاهى  گفت: والدین باید سعی کنند که تزریقات با حداقل مقاومت کودک انجام شود، از این رو مقدار انسولین لازم را دور از دید کودک در سرنگ بکشند و سپس با حداقل سر و صدا و ترساندن او، آن را تزریق  کرده و از وعده و وعید یا ترساندن کودک برای تزریق انسولین اجتناب کنند.

وی بیان داشت: وقتی کودکت بزرگتر شد باید خود مسئولیت تزریق انسولین را به عهده بگیرد. در این مورد آموزش لازم را به او باید داد.

متخصص دیابت اضافه کرد:  باید بدانید که رژیم غذایی مناسب و منظم در کنار تزریق انسولین برای کنترل بیماری کودک اهمیت زیادی دارد تا مانع افت قندخون (هیپوگلیسمی) شود. همچنین کودک دیابتی در طول روز باید علاوه بر وعده های غذایی اصلی، حداقل سه نوبت نیز از مواد غذایی مناسب به عنوان وعده های فرعی (در مجموع حداقل 6 وعده غذا در روز ) استفاده کند.

 خسروشاهى ادامه داد: در وعده های غذایی فرعی باید حتماً مواد نشاسته ای گنجانده شود. تغذیه قبل از خواب کودک مهم است زیرا از افت قند در طول شب جلوگیری می کند.

 متخصص دیابت اضافه کرد: رژیم غذایی مناسب شامل مواد نشاسته ای مثل نان، سیب زمینی، برنج، حبوبات، لبنیات، تخم مرغ و گوشت است. چربی غذا باید کم و بیشتر از نوع نباتی باشد و از غذاهای پرفیبر استفاده گردد.

 وی گفت: مقدار غذای مناسب برای کودک بر اساس میزان مصرف انسولین باید به صورت منقسم برای کودک تنظیم شود. در این کار متخصص تغذیه به شما کمک می کند. همچنین قبل از فعالیت شدید مانند ورزش، کودک نیاز به مواد قندی دارد و در این مواقع حتی می توان از قندهای ساده مثل شکلات، آب نبات و …در صورت نیاز استفاده کرد. البته بهتر است فعالیت ورزشی مداوم، بیش از یک ساعت طول نکشد.

منبع:شفا آنلاین
کد خبر 3abba16b80ee41309b2d28c646861b58

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =