۰ نفر
۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
مواد غذایی> نانوایی ها از جوهر قند استفاده می کنند؟

این روزها شایعه های استفاده از «جوهر قند» در نانوایی ها زیاد شده است. جوهر قندی که برخلاف اسمش نه تنها شیرین نیست بلکه سرطان زا هم هست. دیروز رمضانعلی ملک، مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور گفت: اگرچه جوش شیرین از نانوایی حذف شده است اما نانوایان از ماده دیگری به نام جوهر قند یا بلانکیت در پخت نان استفاده می‌کنند که سمی و کشنده است.

براساس گزارش های منتشر شده، در بعضی از نانوایی‌ها به صورت غیر مجاز از بلانکیت یا جوهرقند برای تخمیر و آماده‌سازی زود هنگام خمیر نان استفاده می‌کنند که به دلیل افزایش ضریب ابتلا به سرطان، از بین رفتن پرز روده و معده و بی‌اثرسازی آنتی‌اکسیدان‌ها و اختلال در گوارش، پوست و چشم، از نظر اداره بهداشت مصرف آن در نان، غیرقانونی بوده و پیگیرد قانونی دارد.

البته بهمن ماه سال گذشته هم منصور رضایی، رییس اداره تغذیه مرکز پزشکی مسیح دانشوری (دار آباد) نسبت به استفاده از نوعی پودر صنعتی به نام جوهر قند در نان ، توسط بسیاری از نانوایی ها هشدار داده بود.

به گفته او، جوهر قند یا سدیم دی تیونیت، پودری سفیدرنگ با ترکیب گوگردی است که کاربرد صنعتی دارد و در رنگرزی برای از بین بردن رنگ، در بازیافت کاغذ باطله، سفید تر کردن و نیز تهیه رنگ کله قند و درست کردن آبنبات های سفید مورد استفاده قرار می گیرد .جوهر قند ترکیبی از اکسیژن، گوگرد و سدیم است که محیط معده را تغییر می دهد و مانع جذب املاح مفیدی مثل آهن، روی و کلسیم می شود و در دراز مدت روی ژنها تاثیر نامطلوب می گذارد.

جوهر قند همچنین فشار خون را افزایش می دهد و باعث تغییر شرایط هضم و جذب غذا و مواد مغذی در درازمدت می شود. ضمن اینکه این ماده دریافت ریزمغذی ها را دچار مشکل می کند و سبب از بین رفتن پرزهای روده و معده می شود؛ بنابر این جوهر قند، سبب سوء تغذیه پنهان می شود.

این ماده مانع عملکرد آنتی اکسیدان ها می شود که فعالیت رادیکال های آزاد را به عنوان عناصر سرطان زا در بدن خنثی می کنند و در نبود آنها، بدن در برابر عوامل سرطان زا بی دفاع می شود. بنابراین مصرف این ماده به طور غیرمستقیم احتمال ابتلا به سرطان به ویژه سرطان های دستگاه گوارش را بشدت بالا می برد. البته تنها خوردن نان هایی با جوهر قند، خطرناک نیست بلکه، این ماده دارای گاز co2 است و باعث تحریکات چشمی ، پوستی و ریه برای کارکنان نانوایی می شود.

براساس گفته های رضایی، برخی نانواها که شمار آنها در کشور کم نیست، از جوهر قند به عنوان مخمر استفاده می کنند تا خمیر به اصطلاح «ور بیاید» و یا آماده پخت شود این در حالی است که نانوایان باید از مخمر استفاده کنند و این فرصت را به خمیر بدهند تا آماده برای پخت شود .متاسفانه بیشتر نانواها این فرصت را به خمیر برای آماده شدن جهت پخت نمی دهند و بلافاصله از موادی همچون جوش شیرین و جوهر قند استفاده می کنند تا نان را زودتر به دست مصرف کننده برسانند.

این در حالی است که نانواها کافی است چند ساعت قبل از پخت نان خمیر را آماده کنند و به آن مخمر بزنند و اگر یک بار این کار را انجام دهند از خمیر نان تهیه شده می توانند به عنوان مایه خمیر برای روز بعد استفاده کنند.

رضایی همچنین درباره راه شناخت نان هایی که جوهر قند در آنهابه کار برده شده گفت: نان هایی که در قدیم پخته می شد اگر چند روز هم از آن می گذشت همچنان تازه بودند این در حالی است که کافی است نانی را از نانوایی تهیه کنید، به ساعتی نمی گذرد که نان در اصطلاح بیات می شود .این موضوع نشان دهنده این مطلب است که در ترکیب آرد نان از موادی همچون جوش شیرین و جوهر قند استفاده شده است.

این در حالی است که هر ایرانی در سال، 160 کیلوگرم و به طور متوسط هر روز 440 گرم نان می خورد. همچنین در حال حاضر حدود 72 هزار نانوایی سنتی در سطح کشور فعالیت می‌کنند که 95 درصد نان مردم را تامین می‌کنند و در استان تهران نیز بیش از 9000 نانوایی فعال و دارای مجوز وجود دارد.

علاوه بر این موارد، سال گذشته، آرش رشیدیان ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در گفتگو با فارس اعلام کرده که بر اساس گزارش ها، برخی نانواهای متخلف از جوهر قند استفاده می کنند.

جام جم آنلاین هم در گزارشی میدانی از نانوایی هایی که از جوهر قند استفاده می کنند، گزارشی تهییه کرد که براساس آن گزارش، یدالله.ح نانوای یکی ازمحله های قدیمی تهران می گوید: «نانوایی نیست که از قضیه بی خبر باشد ، همه می‌دانند بعضی ها چه طور سر مردم کلاه می گذارند اما کاری از دست کسی ساخته نیست. از هر 10 نانوایی شاید یکی این جور کند.»

یدالله ادامه می دهد: «خمیری که جوهر قند دارد زودتر ورز می آید.» در همان محله اما نانوای جوان تر ، حرف های پیرمرد را تکمیل می‌کند « جوهر قند نان را سفید می‌کند. مردم نان سفید را بیشتر می‌برند. بیشتر دوست دارند.»

البته تمام این صحبت ها در حالی بیان می شود که رییس اتحادیه نانوایان مدعی است در پخت نان به هیچ‌وجه از "جوهرقند" استفاده نمی‌شود

به گفته قاسم زراعتکار، وزارت بهداشت در این زمینه نظارت می کند و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز بر این موضوع صحه می‌گذارد. بازرسان اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و بازرسان اتحادیه ها نظارت‌های لازم را بر فعالیت نانوایی‌ها انجام می دهند و چناچه آنها تخلفی مرتکب شوند به سرعت پیگیری می‌شود.

منبع:صدای اقتصاد
کد خبر 3b536dfcbcd74e09b9759f9402821d00

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس شاهمرادی ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    1 0
    باسلام:به محضرمبارک مردم شهیدپرور تهران بزگ،چندین بار گفتیم باز هم میگوئیم اتحادیه و تعاونی نانوایان تهران جوهر قند شایعه ای بیش نیست،کُلّ نانوایان تهران جوهرقندرا کثیف می دانند،والسلام هرگونه شایعه درموردجوهرقند درنان های سنتی بی اساس است، عباس شاهمرادی بازرس اتحادیه نانوایان،و عضوهیئت مدیره شرکت تعاونی نانوایان تهران