مواد غذایی> با تبادلات صورت‌گرفته برای اخذ پروتکل بهداشتی، به‌زودی ایران کد اتحادیه اروپا را برای تخم‌مرغ مایع کشور دریافت خواهد کرد و پس از آن صادرات تخم‌مرغ مایع به سراسر دنیا آغاز خواهد شد.

دبیر انجمن تخم‌مرغ شناسنامه‌دار با اعلام این خبر گفت: تخم‌مرغ مایع یکی از مهم‌ترین فرآورده‌های صادراتی تخم‌مرغ است که ایران برای شروع صادرات خود به کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا باید پروتکل بهداشتی آن را دریافت کند.

سیدفرزاد طلاکش افزود: به این منظور، پرسش‌نامه‌ای از سوی اتحادیه اروپا در اختیار این اتحادیه قرار گرفته که توسط سازمان دامپزشکی و صنف فعال پاسخ داده خواهد شد و پس از ارائه پاسخ‌های ایرانی، مراحل اداری ارائه کد اتحادیه اروپا آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بنا به پاسخ‌های داده‌شده در پرسش‌نامه ممکن است کارشناسانی از سوی این اتحادیه برای نظارت بر روند بسته‌بندی و تولید تخم‌مرغ مایع به ایران سفر کنند، اما ارائه کد بهداشتی اتحادیه اروپا پیش از این به میگو، خاویار و تن ماهی داده شده و صادرات آن به سراسر دنیا تسهیل شده است.

صادرات تخم‌مرغ به روسیه با محدودیت روبه‌رو است

مدیرعامل ستاد ترویج مصرف تخم‌مرغ ادامه داد: تجارت تخم‌مرغ در همه جای دنیا به‌صورت پوسته‌دار به راه‌های دور و مسافت‌های طولانی امکان‌پذیر نیست، چرا که تخم‌مرغ داخل پوسته از خود رطوبتی خارج می‌کند که باعث خیس شدن کارتن‌ها و شانه تخم‌مرغ شده و از سوی دیگر امکان شکستن پوسته فراهم است؛ لذا در همه جای دنیا صادرات تخم‌مرغ به همراه پوسته تنها به کشورهای همسایه میسر است.

طلاکش تصریح کرد: بر همین اساس، صادرات تخم‌مرغ به کشور روسیه که دارای مسافت طولانی بوده، با محدودیت روبه‌رو است و به‌علت کاهش ارزش روبل نیز باید مقرون به صرفه بودن و ارزش افزوده را در نظر گرفت؛ لذا با توجه به آنکه تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ خواستار حفظ بازار روسیه هستند، اما برای سایر بازارهای همسایه ایران از سرمایه‌گذاری بیشتری استفاده می‌کنند.

پول مرغ‌های پیر هنوز پرداخت نشده است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مرغ‌های پیر تخم‌گذار جمع‌آوری شده‌اند ای خیر، یادآور شد: اتحادیه میهن وظیفه جمع‌آوری مرغ‌های پیر در بخش تخم‌گذار را بر عهده داشت، اما با وجود آنکه این مصوبه در اردیبهشت‌ماه امسال به تصویب رسید، هنوز مطالبات اتحادیه عامل برای جمع‌آوری مرغ‌های پیر پرداخت نشده است.

طلاکش تأکید کرد: عدم تزریق منابع اعتباری لازم به اتحادیه عامل باعث کند شدن جمع‌آوری مرغ‌های پیر از چرخه تولید شده است که می‌تواند بر نتیجه تصویب مصوبه دولت اثر سوء بگذارد.

ورمی‌کمپوست‌ها به فرمولاسیون غذای مرغ راه پیدا نکرده‌اند

دبیر انجمن تخم‌مرغ شناسنامه‌دار در پاسخ به این پرسش که آیا در فرمولاسیون غذای مرغ از ورمی‌کمپوست استفاده می‌شود یا خیر، اظهار داشت: ادعاهای اثبات‌نشده‌ای برای اثرگذاری کرم پودرشده در فرمولاسیون غذای مرغ‌ها مطرح شده است که هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی همچنین گفت: کاهش یک‌سومی طول پرورش مرغ کمی اغراق‌آمیز به‌نظر می‌رسد، اما مهم آن است که قیمت تمام‌شده برای مرغدار به صرفه باشد که چنین همتی در میان تولیدکنندگان ورمی‌کمپوست دیده نشده است.

طلاکش در ادامه افزود: در حالی که بهترین وزن ضریب لاشه مرغ در ایران یک کیلو و 700 گرم برآورد شده است، کشورهای توسعه‌یافته توانسته‌اند با تمرکز بر فرهنگ مصرف مرغ، بهترین لاشه برای مصرف‌کنندگان را یک کیلو و 500 گرم معرفی کنند که این به معنای صرفه‌جویی در زمان و سایر هزینه‌های تولید است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ضریب تبدیل یک کیلوگرم دان در تولید مرغ به عنوان ضریب بهره‌وری باید در ایران مورد تجدیدنظر قرار گیرد، به‌ویژه آنکه ضریب تبدیل در حوزه مرغ گوشتی بسیار پایین است و باید دلایل زیادی را مورد واکاوی قرار داد.

طلاکش در پایان تصریح کرد: مدیریت تولید در مرغداری‌ها و همچنین تغییر فرمولاسیون غذای مرغ به نحوی که باعث غنی‌تر شدن غذای مرغ‌ها شده و در عین حال به نفع مرغدار باشد، اقدامی است که هنوز از سوی تولیدکنندگان ورمی‌کمپوست یا سایر نهادها جدی گرفته نشده است.

منبع:ایانا
کد خبر 3d841662d4664720bab518feeaca48cb

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =