محمدرضا جمشیدی 

چند روز پیش انتشار خبری مبنی بر آغاز طرح استیضاح محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی آنقدر غافلگیر کننده بود که نه تنها اهالی کشاورزی، بلکه حتی سیاسیون را نیز متعجب کرد و البته بازخورد بسیاری در فضای مجازی و حتی روزنامه‌های کشور یافت. 
در این‌که استیضاح و اصولاً هرگونه پرسش وظیفه ذاتی نمایندگان مجلس است هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد، اما وقتی فقط در فاصله یک‌ماه از آغاز کار یک وزیر طرح استیضاح آن هم با 15 محور در دستور کار قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد وزیر جهادکشاورزی دولت دوازدهم این‌بار با بیش از 94 نماینده مخالفی که در روز اخذ رأی اعتماد مخالفت خود را با وزات‌اش اعلام کرده بودند روبه‌رو خواهد بود. 
اما چرا و چگونه می‌شود که یک وزیر یک ماه پس از شروع کار در دوره جدید با چنین واکنشی روبه‌رو می‌شود؟! 
و این‌که چه وعده‌ای از سوی وزیر جهادکشاورزی برای یک ماهه نخست وزارتش به مجلسیان داده شده که اجرایی نشده است؟ 
و سرانجام چه خواسته نماینده‌ای از سوی وزیر جهادکشاورزی اجابت نشده که چنین فضایی در آغاز فعالیت‌اش در دولت جدید در مقابل او قرار گرفته است؟ 
البته مجلس هر چه در روز رأی اعتماد از در تعامل با دولت دوازدهم برآمده بود و با رأی بالا به وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور روحانی فضای تفاهم حداکثری در این دوره فعالیت دولت و مجلس را ترسیم کرده بود، اما اعطای دو کارت زرد قریب‌الوقوع به دو وزیر دولت و انتشار خبر استیضاح وزیر جهادکشاورزی حتی اگر اجرایی هم نشود بازهم نشان می‌دهد که مجلس قصد دارد نقش نظارتی خود را به‌خوبی ایفا نماید، حتی اگر میان روسای دو قوه کشور تعامل مطلوبی در میان باشد. 
اما چرا نام وزیر جهادکشاورزی بر روی استیضاحی که فعلاً فقط در حد یک خبر صرف است نقش بسته است؟ 
اگر از برخی گمانه‌زنی‌ها که فقط در حد شایعه و یا شائبه است مبتنی بر این‌که محمود حجتی زیر بار سفارش برخی نمایندگان برای انتصاب برخی افراد در مدیریت‌های وزارت جهادکشاورزی نرفته گذر کنیم و فضای ایجاد شده برای او را بی‌ارتباط با این شائبه بدانیم، اما بی‌شک تردید یا تعلل وزیر جهادکشاورزی برای ابقاء یا تعویض برخی معاونین و مدیران سازمان‌های زیرمجموعه می‌تواند یکی از عوامل اصلی فضای ایجاد شده برای او در همین ابتدای فعالیت در دولت جدید باشد. 
این روزها برخی کارشناسان تغییر یک یا دو معاون و چند رییس سازمان و مدیرکل را ضرورت امروز جهادکشاورزی قلمداد می‌کنند و صد البته دلیل تعلل وزیر پرتجربه کشاورزی در این امر هم برای خیلی‌ها پوشیده است. 
البته زمان اعلام خبر استیضاح مقارن با پهن‌شدن فرش قرمز زیرپای محمودحجتی در پاریس نیز از جمله مواردی است که جای تأمل دارد. 
از سوی دیگر به‌رغم وجود برخی نارسایی‌ها درمجموعه بخش کشاورزی نمی‌توان از کارنامه پربار محمود حجتی در دولت یازدهم هم به‌راحتی عبور کرد و البته شایسته است که در این‌دوره او به وسواس‌اش نسبت به تعویض برخی مدیران قدیمی و مورد وثوق‌اش غلبه کند تا با مدیریت بر حواشی‌های ایجاد شده و تمرکز بیش‌تری زمامدار بخش کشاورزی در دولت دوازدهم باشد. 

کد خبر 3fc8e72a23604227b5c4cbe6fc32d4f0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =