۰ نفر
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
کشاورزی> سعید سعادت در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه ورود عناصر آلاینده خاک و آفات از مخاطرات واردات بدون نظارت کود شیمیایی است ،افزود: بر اساس قانون کنترل و پایش کیفی انواع کودهای تولید داخل و وارداتی ، واردکنندگان باید پیش از ثبت سفارش ؛ شناسنامه و اطلاعات دقیقی از کود و موسسه تحقیقات خاک و آب ارائه دهند و پس از تایید و صدور مجوز نسبت به ثبت سفارش و واردات اقدام کنند.


وی گفت: پیش از تصویب و ابلاغ قانون ؛ نظارت و کنترل خاصی بر کیفیت و نوع کودهای وارداتی نبود و مشکلات زیادی را متوجه سلامت خاک و کیفیت محصول کرده بود.
قائم مقام موسسه تحقیقات خاک و آب جهاد کشاورزی افزود: چنانچه وارد کننده ای مراحل قانونی را رعایت نکند از ورود محموله کود وارداتی جلوگیری می‌شود و محموله بازگردانده خواهد شد.
سعادت گفت: در قانون مجازات لازم برای برخورد با متخلفان پیش‌بینی شده است و برای اجرای آن هیچ محدویت و مشکلی نداریم.
وی همچنین از تدوین استاندارد اجباری برای کود در سازمان ملی استاندارد خبر داد و افزود : تاکنون برای انواع کودها به ویژه کود شیمیایی استاندارد اختیاری داشتیم اما از سال گذشته بر اساس دستور و درخواست وزیر جهاد کشاورزی ؛ سازمان ملی استاندارد با همکاری کارشناسان موسسه تحقیقات خاک و آب کشاورزی تدوین استاندارد ملی اجباری کود را آغار کرده است.
قائم مقام موسسه تحقیقات خاک و آب جهاد کشاورزی گفت: استاندارد اختیاری که تاکنون وجود داشت ترجمه استانداردهای کود در کشورهای اروپایی و امریکایی بود و از آنجا که شرایط آب و هوایی و خاک این کشورها با ایران یکسان نیست ، تدوین استاندارد ملی اجباری کود در سازمان ملی استاندارد در دست اجراست.
سعادت افزود: اجرای استاندارد ملی کیفیت و سلامت کود پس از تدوین و تایید در سازمان ملی استاندارد انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه استفاده از کودهای بی کیفیت برای کشاورزی ضرر اقتصادی دارد ، گفت: علاوه بر این استفاده از کودهای غیراستاندارد ، سلامت خاک را به خطر می‌ اندازد و با ورود موادی مانند فلزات سنگین به خاک سلامت محصول و جامعه را نیز تهدید خواهد کرد.
قائم مقام موسسه تحقیقات خاک و آب جهاد کشاورزی کمبود کود و قیمت بالای این نهاده کشاورزی را از عوامل اصلی تولید واردات و مصرف بی‌رویه کودهای بی کیفیت دانست و افزود: کمبود و افزایش قیمت کود سبب شد تا عده ای سودجو با تولید و یا واردات کودهای بی کیفیت و عرضه آن با قیمت پایین تر ، سلامت خاک را تهدید کنند.
سعادت گفت: در 2تا3 سال اخیر روند تولید واردات کودهای بی کیفیت افزایش یافت و این کودها به وفور در بازار وجود داشت و  سبب شد وزارتخانه برای جلوگیری از تخریب اراضی حاصلخیز و تحمیل هزینه سنگین به کشاورزی،  شورای راهبردی کود را با مشارکت انجمن ها و اتحادیه‌های تولید کننده کود تشکیل دهد که نتیجه مذاکرات این اعضا تدوین آیین نامه قانونی پایش و کنترل کیفی کود در کشور شد.
وی همچنین از تدوین نقشه پراکنش مصرف کود در کشور خبر داد و افزود: اطلاعات مربوط به نیاز خاک مناطق مختلف کشور پایش و استخراج شده است و از این پس میزان کود مورد نیاز هر منطقه و نوع آن با استفاده از اطلاعات این نقشه ، برنامه ریزی خواهد شد.
قائم مقام موسسه تحقیقات خاک و آب جهاد کشاورزی گفت: بر اساس این نقشه مشخص می‌شود که کدام خاک منطقه به چه عنصر غذایی نیازمند است تا کود مناسب برای آن تهیه و اختصاص یابد و به این ترتیب علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن سرمایه از مسمویت خاک و کاهش کیفیت محصول جلوگیری می شود.

کد خبر 40f21c75e6ba4344b6eb0ad77f3e41ce

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =