کشاورزی> اقتصاد غذا- در حال حاضر در منطقه غرب میانه ایالات متحده شرایط آب و هوایی تا حدودی بهبود یافته است. اما وضعیت در کانادا همچنان وخیم است. همچنین نگرانی ها در مورد کمبود بارندگی ها در هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا به دلیل شرایط آب و هوایی El Nino ، رو به افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا (فودپرس)، با پیش بینی بهبود شرایط آب و هوایی در منطقه غرب میانه ایالات متحده، تقریبا در طول هفته گذشته قیمت سویا در بازار تحت فشار بود و کاهش داشت. زیرا در این مناطق مزارع آب گرفته و سیل زده تقریبا در حال خشک شدن و بهبود هستند. البته همچنان قیمت آن تا روز 16 جولای بالای 10 دلار در هر باشل معامله شده است.

همچنین آب و هوای گرم تر و خشک تر باعث شده نگرانی ها در مورد تولید ذرت نیز در این کشور کاهش داشته باشد اما اگر این وضعیت گرما در نیمه دوم ماه جولای ادامه داشته باشد می تواند بر روی تولید ذرت تاثیرات منفی زیادی بگذارد. البته در طی هفته گذشته قیمت ذرت همچنان رشد داشته و روند صعودی خود از ماه ژوئن تاکنون را ادامه داده است تا حدی که قیمت آن برای تحویل ماه دسامبر در طول هفته گذشته به بالاترین قیمت در یک سال گذشته رسیده است.

درمیان فعالان بازار در حال حاضر شک تردیدهای زیادی در مورد گزارش تخمین تولید سویا در ایالات متحده توسط وزارت کشاورزی این کشور در روز 10 جولای وجود دارد. زیرا در این گزارش پیش بینی شده در سال میلادی جاری تولید سویا در این کشور به 105.7 میلیون تن یا 3885 میلیون باشل برسد که با این حساب بازده تولید 46 باشل در هر هکتار و مجموع مساحت قابل برداشت سویا 84.4 میلیون هکتار است.

باتوجه به این که آب و هوا در این اواخر در بسیاری از مزارع ایالات متحده مناسب نبود، کاشت سویا نتوانست در برخی مزارع تکمیل شود بنابراین میزان نهایی مساحت قابل برداشت نیز کمتر خواهد شد. باتوجه به شرایط کنونی به نظر می رسد که تخمین بازده تولید 46 باشل در هر هکتار برای سویا کمی بلند پروازانه است مخصوصا که در روز 12 جولای رتبه کیفیت خوب و عالی برای سویا به 62 درصد رسیده است در حالی که این رقم در زمان مشابه در سال قبل 72 درصد بود.

در این گزارش مشاهده می کنیم که رقم اعلام شده برای میزان تولید سویا در سال 2014 در ایالات متحده بیش از اندازه واقعی بوده بنابراین میزان ذخایر واقعی سویا در ایالات متحده تا روز 1 ژوئن در تمامی موقعیت ها 82 میلیون باشل یا 2.2 میلیون تن کمتر از ارقام اعلام شده قبلی است.

احتمال کاهش تولید سویا در ایالات متحده در سال جاری و پایین بودن میزان ذخایر این محصول در ابتدای فصل 2016-2015 در این کشور باعث شده که قیمت سویا در این اواخر بالاتر از 10 دلار در هر باشل معامله شود. با این حال با در نظر گرفتن وضعیت بازار و تحلیل بنیادی این احتمال وجود دارد که قیمت سویا دوباره به زیر 9.5 دلار در هر باشل برسد مگر این که در ماه های آتی وضعیت تولید سویا در ایالات متحده وخیم گردد.

این شرایط عمدتا باعث خواهد شد که صادرات سویا و کنجاله سویا از آرژانتین و برزیل در طول ماه های سپتامبر تا دسامبر 2015 همچنان رقم بالایی باشد و سهم بازار جهانی را از ایالات متحده بگیرد البته تا زمانی که محصول جدید سویا در ایالات متحده آماده شود.

در این اواخر قیمت نفت خام نیز دوباره در بازار جهانی کاهش داشته است که دلیل آن تولید بیش از نیاز می باشد. توافق اخیر ایران و قدرت های جهانی نیز به این موضوع دامن زده زیرا با شرایط کنونی ایران می تواند مقادیر بیشتری نفت صادر کند. البته از نظر ما این شرایط فقط در چند ماه آتی ادامه خواهد داشت و احتمالا دوباره قیمت نفت خام با وجود تولید بالا، افزایش خواهد داشت.

در هفته منتهی به 16 جولای قیمت هر بشکه نفت خام در بازار WTI برای قرارداد های ماه آگوست به 50.91 دلار کاهش داشت که پایین ترین قیمت در سه ماه گذشته می باشد و به قیمت های پایین این محصول در ماه های فوریه تا آوریل سال جاری نزدیک شده است.

روغن سویا نیز در طی هفته گذشته تحت فشار بود و  قیمت آن کاهش داشت و در روز 16 جولای در بازار CBOT به 31.80 سنت در هر پوند برای تحویل در ماه دسامبر رسید و از قیمت آن از روز 2 جولای 6 درصد کمتر شد.

قیمت کنجاله سویا از لحاظ قیمتی قوی ترین و مستحکم ترین عضو خانواده سویا در بازار شیکاگو در طی هفته گذشته بود که این روند آن کاملا تعجب آور می باشد. دلیل این افزایش نیز احتمالا در کاهش قیمت روغن سویا است که معمولا باعث افزایش قیمت کنجاله سویا می شود.

از نظر ما روند صعودی قیمت کنجاله سویا ادامه دار نخواهد بود زیرا منابع تولیدی این محصول در امریکای جنوبی بسیار بالاست و از نظر ما نه تنها منابع صادراتی و میزان صادرات سویا و کنجاله سویا از امریکای جنوبی در ماه های جولای تا سپتامبر 2015 بالاست بلکه در ماه های اکتبر تا دسامبر 2015 نیز این رقم بالا خواهد ماند.

قیمت روغن پالم نیز تاکنون در ماه جولای تحت فشار بوده و همانند قیمت روغن سویا کاهش یافته است. همچنین به نظر می رسد که تولید این محصول در جنوب شرقی آسیا در ماه های آگوست و سپتامبر به طور فصلی رشد داشته باشد. این در حالیست که صادرات روغن پالم از مالزی حداقل در نیمه اول ماه جولای کاهش داشته است.

دولت اندونزی تصمیم گرفته است از روز 16 جولای به بعد قانون مالیات بر صادرات روغن پالم را اعمال کند. این مالیات برای هر تن صادرات روغن خام پالم 50 دلار و برای هر تن صادرات روغن پالم تصفیه شده 30 دلار می باشد. باید منتظر ماند و دید این موضوع تا چه حد بر کاهش تقاضاها از اندونزی و افزایش تقاضاها در مالزی موثر خواهد بود. دولت اندونزی قبلا اعلام کرده بود که این افزایش مالیات برای تامین منابع مالی یارانه مصرف بیودیزل در این کشور می باشد. اما سوال اصلی اینجاست که آیا این افزایش مالیات برای بهبود و افزایش مصرف بیودیزل در داخل اندونزی مناسب خواهد بود یاخیر.

در هفته گذشته قیمت کانولا و کلزا در بازار کاهش داشته است که البته دلیل آن به خاطر کمتر شدن قیمت آتی سویا و روغن سویا بود. البته وضعیت کنونی تولید، نشان دهنده این است که به زودی قیمت کلزا و کانولا به همراه روغن و کنجاله آن ها افزایش پیدا خواهد کرد زیرا در ماه های پیش رو همانطور که در گزارش های قبلی اشاره کردیم تولید جهانی این دو محصول بسیار کاهش خواهد یافت. بنابراین به زودی شاهد خواهیم بود که قیمت کلزا و کانولا و فرآورده های آن ها افزایش یابد و احتلاف قیمت خود را با قیمت سویا و کنجاله سویا بیشتر کند.

تحت تاثیر شرایط آب و هوایی El Nino بسیاری از مناطق کلیدی تولید روغن پالم در مالزی (مخصوصا در ایالت صباح) بخش هایی از اندونزی (مخصوصا ایالت کالیمانتان) و قسمت هایی از تایلند با خشکسالی مواجه بوده اند. این موضوع احتمالا باعث خواهد شد که بازده تولید روغن پالم در این مناطق حداقل در 9-7 ماه آینده کاهش داشته باشد. در ایالت صباح مالزی قبلا خشکسالی در ماه فوریه شروع شده بود بنابراین انتظار می رود که بازده تولید در این منطقه در ماه های سپتامبر تا دسامبر 2015 نیز کمتر بشود.
کد خبر 4299a01a33e4470895c2e3cf5e1143f8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =