کشاورزی> رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه یارانه مستقیم به تولید مشکل بخش کشاورزی را رفع نمی کند، گفت: نباید به همه افراد به یک مقدار و به یک نوع یارانه پرداخت کرد و بخش خصوصی با خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی موافق نیست.

محسن جلال پور، رئیس اتاق بازرگانی در نشست علنی دوشنبه، 24 خرداد مجلس شورای اسلامی، پس از گزارش وزیر جهاد کشاورزی در صحن علنی، گفت: کاری که وزارت جهاد کشاورزی در سال های گذشته به لحاظ توجه جدی به بهره وری بخش کشاورزی انجام داده، برای بخش خصوصی ارزشمند است.

ایران با میانگین جهانی بهره‌وری بخش کشاورزی فاصله زیادی دارد

رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه اصلی ترین نیاز بخش کشاورزی با توجه به وضعیت نامساعد آب و شرایط نامناسب کشاورزی، افزایش بهره وری است، افزود: ایران با میانگین جهانی بهره وری که حدود 2 کیلوگرم در هر متر مکعب تولید است فاصله زیادی دارد لذا سیاست های وزارت جهاد کشاورزی باید سیاست های حمایت با هدف باشد و هدفمندی در حمایت ها، بهره وری را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: بهره وری در حوزه آب را باید به حمایت های جهاد کشاورزی متصل کرد؛ امروز 4 میلیون هکتار از باغات کشاورزی باید به سمت آبیاری جدید و تحت فشار حرکت کند که نیازمند حمایت وزارت جهاد کشاورزی است.

حمایت‌ها در برابر بهره‌وری باشد، نه تولید صرف

جلال پور با بیان اینکه هدف از حمایت مجلس نباید حمایت صرف از تولیدات کشاورزی باشد ادامه داد: حمایت صرف، تولید بی کیفیت را به کشور عرضه می کند و ظرفیت های آب، خاک و انرژی را هدر می دهد لذا حمایت ها باید در برابر بهره وری انجام شود و بهره وری در مقابل اعداد و ارقام صورت می گیرد.

وی با تأکید بر اینکه اهداف بخش کشاورزی باید به ازای هر هکتار تولید دنبال شود تصریح کرد: مدیریت در بخش کشاورزی باید واحد شود و شبکه های کشاورزی را باید مکانیزاسیون کرد.

بخش خصوصی، آماده تحقیقات در بخش کشاورزی

جلال پور با بیان اینکه بخش خصوصی آمادگی تحقیقات در بخش کشاورزی را دارد، افزود: تحقیقات، پیگیری و نتیجه گیری صرف توسط دولت در بخش کشاورزی منجر به باقی ماندن تصمیمات در دولت خواهد شد لذا دولت باید بخشی از تحقیقات را به بخش خصوصی واگذار کند.

وی با اشاره به اینکه اگر سیاست های تجاری وجود نداشته باشد نمی توان آینده نگری مشخصی داشت، ادامه داد: تولید در داخل کشور باید با توجه به سیاست های خارجی دنبال شود زیرا یارانه مستقیم به تولید مشکل بخش کشاورزی را رفع نمی کند و مشکل بهره وری ما با یارانه حل نمی شود.

جلال پور با بیان اینکه نباید به همه افراد به یک مقدار و به یک نوع یارانه پرداخت کرد اظهار کرد: به عنوان بخش خصوصی با خریدهای تضمینی به این شکل موافق نیستیم غیر از امنیت قضایی خریدهای تضمینی راهبرد صحیحی در صادرات ایجاد نمی کند.

مکانیزه کردن کشاورزی در 10 سال گذشته رشدی نداشته است

وی با تأکید بر اینکه باید بخش زیرساخت های کشاورزی اصلاح شود افزود: حمایت از کشاورز در حمایت از بیمه کشاورزی، افزایش بهره وری و افزایش سرمایه بانک کشاورزی خلاصه می شود و پرداختن غیر مستقیم با نگاه علمی رابطه دارد.

رئیس اتاق بازرگانی تصریح کرد: طی 10 سال گذشته در مکانیزه کردن کشاورزی حرکت رو به جلو و پیشرفت چشمگیری وجود نداشته است و بخش کشاورزی به حمایت مجلس دهم برای افزایش بهره وری جهت توسعه کشاورزی نیازمند است.

منبع:خانه ملت
کد خبر 431ccd1d97554a3086a562d034ad16a8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =