مواد غذایی> تولید مازاد، همان‌طور که در گوشت مرغ وجود دارد، برای تخم‌مرغ نیز صادق بوده و باز هم ضعف توان صادراتی در این زمینه تعادل بازار را به هم زده و تولیدکنندگان را درگیر کرده است.

دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران با اعلام این خبر گفت: به‌دلیل افزایش بیش از حد عرضه و وجود پتانسیل رشد تولید تخم‌مرغ در کشور، باید سیاست‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در سال 95 ترمز رشد را کشیده و مقدار عرضه، حداقل به میزان امسال باشد.

فرزاد طلاکش با اشاره به مشکلات سیاسی بین ترکیه و عراق، افزود: اگرچه خروج ترکیه از بازار عراق می‌توانست به‌عنوان یک فرصت طلایی برای ایران تلقی شود، اما اوکراین با برنامه‌ای قوی وارد این بازار شد و خلاء ترکیه را برطرف کرد؛ به‌طوری‌که هر کارتن 24.5 کیلوگرمی تخم‌مرغ هم‌اکنون در عمده‌فروشی‌های عراق حداکثر 23 دلار به فروش می‌رسد در حالی که محصول صادر شده از ایران 29 تا 30 دلار در بازار عراق قیمت خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل صادرات این محصول افت کرد و قیمت آن نیز در داخل کشور با کاهش یک هزار و 500 تومانی به سه‌هزار و 300 تومان رسید؛ این می‌تواند به‌عنوان زنگ خطری برای صنعت باشد.

سخنان این مسئول بخش خصوصی در حالی است که در راستای حفظ کیفیت صادرات تخم‌مرغ و استمرار آن، سازمان دامپزشکی کشور بار دیگر صدور مجوز صادرات تخم‌مرغ را منوط به معرفی اتحادیه مرکزی مرغداران میهن دانست.

تولید سالانه تخم‌مرغ در کشور به 930 هزار تن رسیده و پیش‌بینی می‌شود صادرات آن تا پایان سال به 90 هزار تن برسد؛ این در حالی است که به اعتقاد دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران، اگر قرار باشد بازار این محصول به تعادل منطقی برسد، میزان صادرات تخم‌مرغ حداقل باید به 130 هزار تن در سال افزایش پیدا کند.

منبع:ایانا
کد خبر 45776e794cc44c588cdab9e8745caac0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =