مواد غذایی> مطالعه جدید نشان می دهد اسیدهای چرب اُمگا-۳ موجود در ماهی نقش مهمی در پیشگیری از شروع آلزایمر ایفاء می کنند.

محققان دریافته اند اسیدهای چرب اُمگا-۳ پلی اشباع نشده موجود در روغن ماهی می توانند موجب بهبود عملکرد سیستم glymphatic شده و به پاکسازی ضایعات مغز کمک کنند. در بلندمدت این روند پاکسازی مغز موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر می شود.

اگرچه علت دقیق بیماری آلزایمر هنوز مشخص نیست اما دانشمندان معتقدند تشکیل «پروتئین تاو» در مغز موجب تشکیل پلاک هایی در مغز می شود که اتصال بین نورون ها را مسدود می کند.

این پلاک ها در بسیاری از علائم شناختی آلزایمر نقش دارند. هدف تحقیق فعلی در مورد درمان های احتمالی برای آلزایمر، پیشگیری و حتی کاهش تشکیل این پلاک هاست.

تیم تحقیق در این مطالعه از موش های آزمایشگاهی برای فهم بهتر ارتباط بین اسیدهای چرب اُمگا-۳ و ضایعات درون مغز استفاده کردند. آنها دریافتند موش های آزمایشگاهی با میزان بالاتر اسیدهای چرب اُمگا-۳ پلی اشباع نشده در مقایسه با موش های وحشی با میزان عادی این ماده مغذی، دارای احتمال کمتر تشکیل پلاک های زائد در مغزشان بودند.

بعد از آن زمانیکه دانشمندان به موش های وحشی، مکمل روغن ماهی دادند دریافتند پاکسازی مغزشان از ضایعات به مراتب بیشتر از موش های وحشی ای بود که این مکمل را دریافت نکرده بودند.

به علاوه محققان عنوان کردند اسیدهای چرب اُمگا-۳ ممکن است به پیشگیری از آسیب مغزی ناشی از آسیب تروماتیک مغز کمک کرده و اختلال خواب را کاهش دهند.

منبع:مهر
کد خبر 4581984196204a0caed7f997e0e295ae

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =