مواد غذایی> اقتصاد غذا - شیر تولیدی در ایران سالم‌تر از اروپا است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، عباس کشورز سرپرست وزرات جهاد کشاورزی در اولین همایش صنعت لبنیات ضمن بیان مطلب فوق افزود: استانداردهای ما به ویژه در مورد شیر خیلی سختگیرانه‌تر از اروپا است و مفهوم آن این است که شیر تولیدی ما سالم‌تر از اروپا است.
وی  لبنیات سنتی و شیر فلّه‌ای را در کشور یک معضل دانست  گفت: لبنیا سنتی از نظر بهداشتی، فضای کسب و کار، ارزش افزوده  دارای مشکل است و صنعت لبنیات برای این معضل باید چاره اندیشی کند.

کشاورز با اشاره به  سرانه مصرف پایین شیر در کشور خاطر نشان کرد: سرانه مصرف شیر در کشر حدود 80 کیلوگرم است و جامعه نیمه کهنسال کشور به مصرف بیشتری نیاز دارد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی یکی از مشکلات این صنعت را تضاد و اختلاف نظر بین صنعت و دامپروران دانست و گفت: اختلافات باعث جدایی بین صنعت و تولیدکنندگان شیر و ورود دولت به این موضوع شده که آسیب بزرگی است و نباید به این رویکرد و سمت برویم.

وی اضافه کرد: اکنون در هر توافق و جریان اقتصادی باید با دید برد - برد پیش برویم تا صنعت و تولید کشور به مشکل برنخورد و این مسائل باعث شد دولت به ناچار مداخله کند و با خرید شیرخام و فروش آن در بازار به یک رقیب تبدیل شود.

به گفته کشاورز، صنعت و تولید کنندگان نباید شرایط را به گونه ای فراهم کنند که دولت به اقتصاد و تجارت ورود پیدا کند، علاوه براین شفاف سازی نرخ ارز موجب مدیریت بازار محصولات تولیدی ایران در بازارهای داخلی و خارجی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت مصرف محصولات پروتئینی وضرورت حمایت از اقشار ضعیف تر گفت: طبق گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، به‌طور کلان ۹۰ درصد مردم جامعه محصولات پروتئینی مصرف می کنند که رقم خوبی است، اما ترکیب مصرف ما مناسب نیست و باید با حمایت صنعت فراورده های لبنی به اقشار آسیب پذیر توجه کرد.

کشاورز گفت: انتظار دارید وزارت جهاد کشاورزی در زنجیره تامین شیربه این صنعت کمک کند، اما این طرح علاوه براین که ساختار گسترده ای نداشت، بلکه صنعت ، دامپروران و سایر ذینفعان با یکدیگر اختلاف نظر داشتند.

وی افزود: این تصمیم مهم در دهه ۶۰ در بخش کشاورزی گرفته شد که برخی نهادها از این موضوع سود بردند و اکنون در حال گسترش است و در واقع از گاو اصیل به سمت گاوهای سبک سوق دادیم و پذیرفته شد که از فناوری استفاده شود و این موضوع به نفع تولیدکنندگان و صنعت است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: تولید شیرکشور از انسجام و توانمندی لازم برخوردار است و از لحاظ ضریب تبدیل مناسب و سطح بهداشت قوی بهره می گیرد و در عین حال باید به دنبال توسعه صنعت لبنیات باشیم.

وی اضافه کرد: هشت سال گذشته وارد تجارت لبنیات شده ایم که مواردی خوب و برخی قابل قبول است و اکنون ۸۰۰ هزارتن محصول معادل شیر صادر می شود و این میزان صادرات ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار ارز آوری برای کشور به همراه  دارد که شروع خوبی است، اما ارزی که به ازای صادرات انجام می شود پایین است.

کشاورز تصریح کرد: امروز بازارهای صادراتی ایران باید مشخصه بازارهای قوی و پول دارتر با حجم فراوری بالاتر را داشته باشند که جذب شوندو این مهم کار آسانی نیست. 

کد خبر 463275c814e141e69ef051f2feba7370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =