رییس کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی گندم مطابق هزینه‌های تمام‌شده نیست، گفت: نرخ مناسب خرید تضمینی گندم ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است اما دولت به جای اصلاح قیمت می‌خواهد بخشی از گندم را از طریق واردات تأمین کند.

عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی در مورد نرخ خرید تضمینی گندم، گفت: من معتقدم نرخ تعیین شده 1155 تومان برای خرید تضمینی گندم واقعی نیست و هزینه تمام شده گندم در کشور بالاتر از این رقم است.

وی افزود: بهترین رقم برای خرید تضمینی گندم برای اینکه کشاورز هم سودی حاصل کند و هم در سرمایه‌گذاری تداوم داشته باشد نرخ 1400 تا 1500 تومان است و با این رقم کشاورز تشویق به کشت می‌شود و می‌توان گام‌های خوبی برای تولید گندم مورد نیاز کشور برداشت.

رجایی اظهار داشت: مشابه این اتفاق در دولت دهم اتفاق افتاد و علیرغم اینکه مجلس در یک سال نرخ هزار تومان را برای خرید تضمینی گندم پیشنهاد کرده بود دولت نرخ حدود 650 تومان را اعلام کرد و نتیجه آن خرید حدود 2.5 میلیون تن گندم بود.  

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه در قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی باید واقعیت‌های جامعه در نظر گرفته شود، تصریح کرد: هر چقدر برای کشاورزی سرمایه‌گذاری شود و یارانه مناسب و هدفمند به این بخش اختصاص یابد ضرر نکرده‌ایم.

رجایی افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا برای حفظ کشاورزی و ترغیب کشاورزان به کشت و حفظ امنیت غذایی کشورشان و حتی ده‌ها برابر  کشورمان به بخش کشاورزی یارانه می‌دهند.

* دولت واردات گندم را به تولید ترجیح می‌دهد

وی اظهار داشت: افزایش نرخ خرید تضمینی گندم بهتر از واردات آن از خارج است، زیرا با واردات گندم یا هر محصول و کالای دیگر در اصل تولید و اشتغال را در آن کشورها تضمین می‌کنیم.

وی افزود: بهتر است به جای واردات از خارج و تضمین تولیدات آنها با افزایش نرخ خرید تضمینی از کشاورز و کشاورزی داخلی حمایت کنیم و تولید‌کننده داخلی را دلگرم کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در پاسخ به این سؤال که چرا علیرغم اذعان کارشناسان مبنی بر پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم، هنوز دولت در نرخ خرید تضمینی گندم تجدید‌نظر نکرده، بیان داشت: دولت معتقد است هزینه واردات گندم کمتر است و به همین دلیل ترجیح می‌دهد تا بخشی از گندم مورد نیاز را از طریق واردات تأمین کند.

وی افزود: اما این نظر دولت غلط است چرا که، نرخ ارز در کشور بصورت مصنوعی پایین نگه داشته شده  (نرخ ارز شناور مدیریت شده) و اگر نرخ ارز براساس عرضه و تقاضا تعیین شود از نرخ کنونی بیشتر می‌شود، بنابراین واردات گندم هم با توجه به نرخ ارز به صرفه نخواهد بود.

رجایی تصریح کرد: فرمولی که دولت با آن قیمت تضمینی گندم را بررسی و تعیین می‌کند مطابق با واقعیت‌های جامعه نیست، زیرا دولت براساس یک کشاورزی بهره‌ور اقتصادی تنظیم رابطه می‌کند، در حالیکه که کشاورزی ما بهره‌ور نیست  و کشاورزی خرده مالکی است که  هزینه‌های پنهانی و کمر شکنی برای کشاورز دارد.

منبع:فارس
کد خبر 463b1ec70610489382a7e9eec4f9f381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =