عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: موانع تعرفه‌ای و نبود پروتکل‌های دامپزشکی بزرگترین مانع صادرات مواد غذایی به روسیه است. هفته آینده هیات روسی برای بررسی کیفیت از سه کارخانه لبنیات ایران بازدید می‌کنند.

کاوه زرگران در گفت‌وگو با فارس در مورد نقش صادرات مواد غذایی در توسعه صادرات غیر نفتی و ارز آوری این کالا اظهار داشت: در 10 ماه امسال 4.2 میلیارد دلار مواد غذایی و کشاورزی صادر شده که این میزان صادرات با وجود مشکلات اقتصادی زیاد به وجود آمده که نسبت به سال قبل نه تنها کاهش نیافته، بلکه تقریبا ثابت مانده و رشد یک درصدی را هم تجربه کرده است.

وی اضافه کرد: در 10 ماهه سال جاری سهم صادرات غذایی و کشاورزی از کل صادرات غیرنفتی کشور به حدود 15 درصد رسید که این سهم در صورت حذف قوانین دست و پاگیر تولید، اجرای کامل و درست قانون مالیات بر ارزش افزوده، برطرف شدن تحریم‌ها و موانع صادراتی و برخی دیگر از مشکلات قابلیت افزایش دو برابری را نیز خواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه بخش خصوصی توان مدیریت بازارهای این حوزه را دارد، تصریح کرد: انتظار می‌رود انحصاری که دولت در برخی حوزه‌ها به وجود آورده از بین رفته و مدیریت امور در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد که از جمله آن واردات برخی محصولات غذایی و قیمت‌گذاری آن است که این اختیارات باید به بخش خصوصی به ویژه تشکل‌های تخصصی بخش غذا و کشاورزی واگذار شود و دولت وظیفه نظارت را بر عهده بگیرد.

وی با بیان اینکه بازارهای منطقه تشنه محصولات کشاورزی و مواد غذایی باکیفیت ساخت ایران هستند، اظهار کرد: در 10 ماهه امسال صادرات شیر و لبنیات با رشد 2.5 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل بالغ بر 474 میلیون دلار شد و صادرات شیرینی و شکلات هم با افزایش 13 درصدی از مرز 537 میلیون دلار گذشت. در بخش کشاورزی هم صادرات میوه و خشکبار، حیوانات زنده و ماهی و آبزیان بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند.

زرگران افزود: در بخش صادرات کشاورزی پسته به تنهایی با صادرات بیش از 1.4 میلیارد دلاری در صدر قرار گرفت. صادرات حیوانات زنده هم به 105 میلیون دلار و ماهی و آبزیان به 142 میلیون دلار رسید.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به بازار خوب صادراتی روسیه چرا آنطور که باید هنوز پس از چند ماه نتوانسته‌ایم وارد بازار این کشورها بشویم اظهار داشت: روسیه بازار 40 میلیارد دلاری برای واردات مواد غذایی دارد که معادل کل صادرات غیرنفتی ما در سال 92 است و بزرگترین بازار صادراتی منطقه محسوب می شود.

وی تعرفه بالا برای ورود محصولات ایرانی به روسیه را از موانع مهمی عنوان کرد که قدرت رقابت را از بازرگانان ایرانی گرفته است و شهریور ماه با وزیر صنعت جلساتی را برای رفع این مانع داشتیم و راهکار ارائه کردیم.

زرگران گفت: روسیه برای تعرفه ورود مواد خام کشاورزی از ایران تعرفه  15 درصدی تعیین کرده که این تعرفه برای آذربایجان صفر است و کشورهایی مانند ترکیه به راحتی مواد کشاورزی خود را وارد روسیه می کنند.

وی با بیان اینکه روسیه در سال 2013 فقط 4 میلیارد دلار لبنیات وارد کرده افزود: ما هم در مقابل 3 هزار تن مازاد تولید شیر در کشور داریم، اما هنوز نتوانسته ایم مجوز لازم برای صادرات به این کشور را دریافت کنیم و به نوعی پس از چند ماه بازرگانان در پیچ و خم های اداری و بروکراسی ها برای ورد به بازار روسیه گیر کرده اند که دولت باید راه را برای بخش خصوصی هموار کند.

عضوهیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: ظاهرا قرار است هیئتی از روسیه برای بازدید از سه کارخانه معتبر لبنیات تا سه شنبه هفته آینده ( 24 فوریه) وارد ایران شوند و کیفیت تولیدات لبنی را از نزدیک مشاهده کنند که قطعا در صادرات مواد لبنی موثر خواهد بود.
کد خبر 472c0d23a24d42e59a17064b95a9b78b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =