صنایع غذایی> مرغی که خمیر آن این روزها جنجال بزرگی در کشور به راه انداخته و سازمان دامپزشکی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، صنایع مختلف و حتی رسانه‌ها را درگیر خود کرده است، به بی‌راهه رفته و بر اساس شنیده‌ها، تولید زیرزمینی آن از کانالی دیگر که هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد، آغاز شده است، اما ارگان‌های ذیصلاح همچنان بر سر این مسئله به همدلی و وفاق نرسیده‌اند.

رئیس مرکز علمی - کاربردی واحد تعاونی فرآورده گوشتی سراسر کشور می‌گوید: استفاده از خمیر مرغ در صنایع مختلف به‌دلیل آن که سازمان دامپزشکی کشور به‌عنوان متولی نظارت بر محصولات و فرآورده‌های خام دامی معتقد است که "سالم" تولید می‌شود و در مقابل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که خود را متولی سلامت جامعه می‌داند، به‌عنوان دستگاه ناظر بر تولید فرآورده‌های گوشتی، محصول نهایی را "فاقد استانداردهای لازم" می‌داند؛ مدت‌هاست محل مناقشه است.

إنعام شکری می‌افزاید: اما دستگاه سومی به نام سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی نیز وجود دارد که به‌عنوان نویسنده قانون در این زمینه نتوانسته رضایت دو وزارتخانه فوق را جمع‌آوری کرده و استاندارد درست و متقنی در این بخش ارائه دهد.

وی خاطرنشان می‌کند: در این بین، بخش صنعت نیز دارای مشکلات بی‌شماری است که گاهی برخی از صنایع ناگزیرند، برای حل مشکل تأمین مواد اولیه از راه‌های دیگری اقدام کنند.


حلیم و کباب پزی های متفرقه، مشتری خمیر مرغ کارگاه های زیرزمینی


این کارشناس بهداشت ایمنی مواد غذایی ادامه می‌دهد: خمیر مرغ علاوه بر آنکه در صنایع به مصرف می‌رسد، در تولید غذاهای خاصی چون حلیم و کباب کوبیده استفاده می‌شود، اما متأسفانه اتحادیه و دستگاه نظارتی خاصی بر سلامت محصولات فوق وجود ندارد و تنها مرکز بهداشت سلامت محیط کار از سوی وزارت بهداشت بر اماکن عرضه این مواد اندک نظارت‌هایی را انجام می‌دهد، در حالی که کنترل کیفیت مواد غذایی تولیدشده به‌صورت نظام‌مند دیده نمی‌شود.

شکری تصریح می‌کند: اتحادیه محصولات فوق به‌تازگی اقداماتی را برای تضمین سلامت جامعه انجام داده‌اند که البته در ابتدای راه است و باید هرچه سریع‌تر راه‌حلی برای تأیید سلامت محصولات فوق پیدا شود.

وی یادآور می‌شود: متأسفانه هر کیلوگرم خمیر مرغ در حال حاضر قیمتی معادل 800 تا 900 تومان دارد، در حالی که قیمت یک مرغ کامل در ارزان‌ترین زمان سال حدود پنج‌هزار تومان است، لذا منطقی نیست خمیر فوق از مواد کیفی تهیه شده باشد.

نماینده سازمان جهانی غذا در ایران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره شعار سال جاری که هم‌دلی و هم‌زبانی مردم با دولت عنوان شده است، تأکید می‌کند: لازم است در ابتدا هم‌دلی و هم‌زبانی بین مسئولان و ارگان‌های کشوری فراهم آید تا پس از آن بتوانیم مشکلات موجود را مرتفع کنیم.

شکری معتقد است: باید مرجعی بالاتر از سازمان‌ها و ارگان‌های فوق حاضر شود تا مشکلاتی که بین دو وزارتخانه دارد را به‌گونه‌ای حل و فصل کند که صنایع و مردم بیش از این آسیب نبینند.

سازمان استاندارد قانون‌مندانه نسبت به تدوین استاندارد مرغ عمل کند

در این بین، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران می‌گوید: اوایل این هفته در سازمان استاندارد در جلسه‌ای که با عنوان "ابقای استاندارد خمیر مرغ" برگزار شد کمتر صحبتی درباره استاندارد شد و فقط مقرر گردید که استاندارد فعلی لغو نشود، بلکه هر محصولی با توجه به دامنه کاربردی‌اش، استاندارد خاص خود را رعایت کند.

رمضان فلاحتی می‌افزاید: متأسفانه در حال حاضر خمیر مرغ جزو محصولات قاچاقی محسوب می‌شود که با قیمت بسیار نازل از کشورهایی همچون ترکیه وارد شده و در استان‌های شمالی، غربی و تهران به فراوانی و به‌صورت حمل و نقل با ماشین‌های خاصی دپو می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: در حالی که در کشور ترکیه این محصول تهیه می‌شود و روی برچسب آن استفاده 40 درصدی از امولسیون پوست مرغ نیز در آن قید شده است، اما باز هم از نظر مقامات ایرانی سلامت است، در حالی که در خمیر مرغ تهیه‌شده در کشورمان نباید اثراتی از پوست مرغ مشاهده شود!

فلاحتی ادامه می‌دهد: مشکل بزرگ ما آن است که به جای آنکه تولیدات داخل را استانداردسازی کنیم و بتوانیم با مسئولان در این زمینه به هم‌دلی برسیم، راه را برای ورود کالاهای خارجی و قاچاق باز کرده‌ایم.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر اجناس قاچاق بدون توجه به استانداردهای موجود در کشورمان به‌راحتی وارد می‌شود و در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که برای حل و فصل استاندارد ایرانی هنوز کاری انجام نشده است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران یادآور می‌شود: سرانه مصرف سوسیس و کالباس هر آمریکایی 60 کیلوگرم برآورد شده است، در حالی که در کشور ایران پنج کیلوگرم بوده و این مقدار نیز همیشه از سوی کمیسیون بهداشتی مجلس مورد پرسش بوده و گفته می‌شود که عامل بسیاری از سرطان‌ها است.

فلاحتی تأکید می‌کند: به‌تازگی سریالی از تلویزیون به‌عنوان "شمعدانی" در حال پخش است که خانم خانه، همسرش را از خوردن سوسیس و کالباس به‌دلیل آنکه مواد متشکله آن مشخص نیست، منع می‌کند و باید گفت اگر این محصول به این اندازه خطرزا است، چرا به صنایع آن مجوز داده می‌شود و چرا کشورهای خارجی با دارا بودن بیشترین سهم و سرانه مصرف، به بیماری‌های مختلف دچار نمی‌شوند؟ در حالی که استانداردهای موجود در کشورمان با استانداردهای جهانی هم‌خوانی دارد.

وی می‌گوید: استفاده از دستگاهی که اسکلت مرغ را جدا می‌کند می‌تواند ضمن آنکه صرفه‌جویی دربر داشته باشد، از ضایعات پروتئین مرغ نیز جلوگیری کند، در حالی که هم‌اکنون تنها صنایع تولیدکننده می‌توانند در داخل کارخانه اقدام به جداسازی گوشت مرغ کرده و مابقی مواد نیز به مواد دیگری تبدیل شود که در صنایع صابون‌سازی، روغن‌های گریس خوراکی و سایر موارد استفاده شود.

فلاحتی می‌افزاید: سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی، ارگانی مستقل است که باید قانون‌مندانه نسبت به تدوین استانداردی مصوب اقدام کند تا بدین‌ترتیب مشکلات موجود مرتفع شود.

ضرورت انفصال حقوق ناظران از کارفرمایان برای تولید محصول سالم

در حالی که گرفتن حقوق ناظران موجود در کارخانه‌ها و کشتارگاه‌ها از کارفرمایان یکی از عوامل مشکلات موجود عنوان می‌شود، باید گفت که این معضل تنها در مرغ نبوده، بلکه سایر محصولات را نیز دربر دارد، به‌گونه‌ای که رئیس انجمن صنفی مسئولان فنی و ناظران بهداشتی دامپزشکی استان تهران معتقد است: باید به‌زودی انفصال حقوق ناظران از کارفرمایان اتفاق بیفتد تا بدین‌ترتیب دیگر فشار و جبری برای تأیید هر محصول تولیدشده وجود نداشته باشد.

مهرداد تشکری خاطرنشان می‌کند: حدود یک‌هزار نفر مسئول فنی در حوزه دارویی و بهداشتی استان تهران فعالیت می‌کنند که حدود 500 نفر آنها در حوزه بهداشتی و 400 نفر دیگر نیز در بخش دارو مشغول فعالیت هستند و گاهی عده‌ای از آنها با تهدیدهایی روبه‌رو می‌شوند که یا باید ترک شغل کنند، یا به خواسته کارفرمایان تن دهند.

امید است سرانجام برای خمیر مرغ که چندی است درگیر بگیر و نگیرهای وزارتخانه‌های مختلف شده، راه‌حل منطقی اتخاذ شود که به قول معروف " نه سیخ بسوزد، نه کباب" و مردم نیز از نعمت توأمان سلامتی و خواص پروتئینی محروم نباشند، زیرا در شرایط حاضر کانال‌هایی که خمیر مرغ تولید می‌کنند، بدون هیچ نظارتی و با کامیون‌های بزرگ این محصول را به‌راحتی در شهر جابه‌جا می‌کنند، بدون آنکه تابلوی ورود ممنوعی پیش روی آنها قرار بگیرد!


منبع:ایانا
کد خبر 47be81ac485f4370a06c9ed73792af81

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صفاخو ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    سلام همکاران نازنینم. با عرض پوزش در انتخاب عکس انتظار می رود مراعات حال مخاطب را بنمایید. این عکس فید بک خوبی ندارد. عکس های بهتر وجود دارد.