۰ نفر
۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
غذا و تغذیه> باقالی از گروه سبزیجات نشاسته‌ای است که برخی از افراد آن را در گروه حبوبات جای می‌دهند.

باقالی گياهي علفی و یکساله که ارتفاع آن تا ۸۰ سانتیمتر می رسد . برگهای آن متناوب و مرکب است که دارای برگچه هایی بشکل تخم مرغ می باشد . گلهای باقلا درشت و سفید که دارای لکه های سیاه و یا بنفش است . میوه آن که همان باقلا است دارای غلافی پوشیده از کرک بطول تقریبا ۱۲ سانتیمتر است .
باقالی از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری و به کنترل فشار خون کمک می‌کند.

به گفته کارشناس موسسه تغذیه سلامت و توسعه، نتایج مطالعات نشان می‌دهد؛ ۱۰۰ گرم باقالی حاوی ۲۶ گرم پروتئین است و علاوه بر پروتئین، کلسیم و پتاسیم این ماده غذایی نیز بالا است.
به این ترتیب که در هر ۱۰۰ گرم از آن ۱۰۰ میلی گرم کلسیم و ۱۰۰ میلی گرم پتاسیم وجود دارد و می‌تواند تا حد زیادی از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری کرده و به کنترل فشار خون بالا کمک کند.

دکتر زیبا کاوه گفت: باقالی از گروه سبزیجات نشاسته‌ای است که برخی از افراد آن را در گروه حبوبات جای می‌دهند و این گیاه به عنوان یکی از منابع فیبر و پروتئین شناخته شده است.

وی افزود: با توجه به محتوای نشاسته‌ای باقالی، افرادی که به دیابت مبتلا هستند باید از مصرف زیاد آن خودداری کنند.
به علاوه کسانی که به بیماری فاویسم (نوعی حساسیت غذایی که به علت نداشتن یک آنزیم خاص در بدن به وجود می‌آید و ممکن است کشنده باشد) مبتلا هستند باید آن را به صورت خام مصرف کنند.

وی تاکید کرد: باقالی نیز مانند سایر پروتئین‌های گیاهی، تمام فایل‌های پروتئین آن کامل نیست و برای جبران اسیدهای آمینه ضروری باید آن را با یکی از مواد غذایی گروه غلات همراه کرد.

منبع:شفاآنلاین
کد خبر 4ca3837e041941a4aabe4b5502774114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =