۰ نفر
۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از افزایش عرضه گوجه‌فرنگی مناطق مختلف کشور به بازار مصرف و کاهش قیمت آن خبر داد و گفت: اکنون قیمت این محصول در بازار مصرف کیلویی 4000 تومان است که تا پایان ماه جاری روند کاهشی دارد و برای تامین گوجه‌فرنگی تا پایان سال کمبود و افزایش قیمت نخواهیم داشت.

سید محمد موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: تولید سبزی و صیفی در کشور، مازاد بر نیاز داخلی است اما با توجه به شرایط خاص اقلیمی که وجود دارد هنگامی که تولید یک منطقه می‌خواهد با تولید منطقه دیگر در دو بازه زمانی متفاوت وارد بازار شود، در برخی اوقات وقفه‌ای چند هفته‌ای باعث ایجاد نوسان قیمت می شود.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت قیمت صیفی جات به ویژه گوجه فرنگی بهبود پیدا کرده و کاهش قیمت آن تا پایان فصل ادامه دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: به عنوان مثال قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی بوته‌ای در بازار عمده فروشی چهاردهم آذر ماه 2800 تومان شد که نسبت به روز گذشته‌اش 20 درصد کاهش داشته و مصرف کننده آن را 4200 تومان خریداری کرده که با 25 درصد کاهش قیمت مواجه شده است.

موسوی تصریح کرد: تولید گوجه فرنگی مناطقی مانند بوشهر و هرمزگان به سرعت وارد بازار می شود. پس از آن هم استان‌های دیگر در زنجیره تامین این محصول قرار می‌گیرند که تا پایان سال به نظر نمی‌رسد مشکلی برای بازار گوجه فرنگی وجود داشته باشد.

چگونگی پیشگیری از نوسانات قیمت محصولات کشاورزی

وی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی برنامه کاملی برای بازار تامین و تولید محصولات کشاورزی دارد؛ به گونه‌ای که در جهت ایجاد زنجیره اقتصادی کامل محصولات کشاورزی است. به عنوان مثال در زمینه تولید شیر به دنبال ایجاد زنجیره‌ای هستیم که بتواند از نهاده تا محصول نهایی را تامین کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: در استان تهران حدود 20 درصد سبزی و صیفی‌جات کشور مصرف می‌شود که بخشی از نیازهای پایتخت از خارج از استان وارد می‌شود. لذا باید سامانه دقیق نیازسنجی و عرضه محصول به تهران وجود داشته باشد و مراکز عرضه عمده‌فروشی مانند مراکز عرضه میوه و تره بار در شهرداری تهران را دراختیار زنجیره های تولید قرار دهیم و نقش واسطه ها را به حداقل برسانیم.

موسوی افزود: تولیدکننده و مدیر زنجیره تولید در این چرخه باید قدرت آن را داشته باشد که بتواند محصولات خود را به صورت مستقیم وارد بازار کند.

وی تاکید کرد: باید براساس قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی زنجیره تولید و تامین محصولات کشاورزی به گونه‌ای ایجاد شود که از تامین نهاده‌های تولید تا بازار داخلی و صادراتی محصولات کشاورزی در آن دیده شود و این راهکار می تواند مشکل نوسانات بازار محصولات کشاورزی را تا حدود بسیاری حل کند و دست دلالان و واسطه های غیر ضرور از این بازار کوتاه می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: در این راستا می توان زیرساخت‌های مورد نیاز این شبکه را در اختیار تشکل‌های بخش خصوصی قرار داد و از سوی دیگر از ایجاد بازارهای موازی در کنار بازارهای موجود محصولات کشاورزی با هدف عرضه مستقیم محصولات کشاورزی حمایت کنیم.
کد خبر 4cbbd8f2e13d4af7881165a4eb30a55b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =